Min D300 hadde fungert perfekt i månedsvis. Uten støv. Automatisk "risting" ved hver oppstart hadde klart jobben perfekt.
Men én spesiell jobb innebar å ta bilder i og av en el-bil. Under linseskifte inni bilen, ble åpenbart både kamera og bildebrikke så ladet at alle bilder etterpå ble en stygg og hårete opplevelse. Og verst av alt: Det ble svært vanskelig å fjerne støvet ettersom det bare forflyttet seg inni kamera.
Etter en tid (og etter mye strev) ble jeg sånn omtrent kvitt støplagene. Men like etter hendelsen sluttet autofokus å fungere 100 %.
På Interfoto ble det konstatert støv på autofokus-sensorene. Vel, alt koster. Også service.
Nå er det (ennå) ikke så mange som kjører rundt i el-biler, så problemet kan dermes synes marginalt. Men jeg vil anta at spenningsfelt generelt kan bidra til noe av de samme problemene. Og slike felter kan man finne under f. eks. høyspentmaster, nær trafostasjoner og lignende.
Om man kan pådra seg noe av det samme fra f.eks. mobiltelefoner og andre apparater som sender radiobølger, er uklart.
H :-)
Men én spesiell jobb innebar å ta bilder i og av en el-bil. Under linseskifte inni bilen, ble åpenbart både kamera og bildebrikke så ladet at alle bilder etterpå ble en stygg og hårete opplevelse. Og verst av alt: Det ble svært vanskelig å fjerne støvet ettersom det bare forflyttet seg inni kamera.
Etter en tid (og etter mye strev) ble jeg sånn omtrent kvitt støplagene. Men like etter hendelsen sluttet autofokus å fungere 100 %.
På Interfoto ble det konstatert støv på autofokus-sensorene. Vel, alt koster. Også service.
Nå er det (ennå) ikke så mange som kjører rundt i el-biler, så problemet kan dermes synes marginalt. Men jeg vil anta at spenningsfelt generelt kan bidra til noe av de samme problemene. Og slike felter kan man finne under f. eks. høyspentmaster, nær trafostasjoner og lignende.
Om man kan pådra seg noe av det samme fra f.eks. mobiltelefoner og andre apparater som sender radiobølger, er uklart.
H :-)
Det kan være like stor eller større sansynlighet at det her kan være snakk om en uheldig kombinasjon av bekledning og bilens interiør.
Mitt tips er vær trygg på det man har på seg i de ulike miljøene man beveger seg i. Ulike typer vind jakker dun eller bloblejakker kan lett skape statiske spenninger da er også feks setet man sitter i ladet klærne og personen. Denne ladningen "smitter" over på annet som kan absobere denne ladningen.
bruker man mye bommuld er mye av problemet løst. kan bli litt kaldt om vinteren.
All Statisk magnitisme kan lett ledes bort ved kontakt mot "jord".
Statisk elektrisitet er 'stillestående' elektrisitet som kan oppstå ved at man f.eks. gnir buksene på et sete av plast. Er forresten ikke slike biler laget mye av plast for å spare på vekta?
Høyspentmaster, trafokiosker, mobiltelefoner osv, har ikke noe med denne type elektrisitet å gjøre.