Leliënhof svarer på kritikken

- Jeg får en følelse av at Paul S. Amundsen ikke har lest boken og dermed gått glipp av budskapet.
Kommentar av fotograf Marcel Leliënhof

Jeg leser frilansfotograf Paul S. Amundsens kritikk av Rom 13 med undring og spør meg selv; Hva er det han vil? Hva er det som er det egentlige problemet her?

Jeg får en følelse av at Paul S. Amundsen ikke har lest boken og dermed gått glipp av budskapet. Rom 13 handler om vanskelige valg i livet. At 22 personer gir av sin tid og stiller opp for en god sak er som Aksel Henie, skuespiller og bidragsyter, sier: "Mitt håp med dette prosjektet er at våre felles historier om tøffe valg kan gjøre at folk gir hverandre litt større rom til å gjøre feil, og ikke minst til å gjøre ting rett igjen. Det står respekt og mot av det å bryte med vante mønstre, og det er noe vi alle burde gjøre oftere." Jeg synes ikke vi skal ekskludere mennesker som har lyst til å bidra til en god sak fra deltagelse. Et individ er fortsatt et medmenneske selv om vedkommendes navn figurerer i media.

Jeg er beskrevet som "den kjente reklamefotografen". Har Paul S. Amundsen i det hele tatt noe kjennskap til mitt arbeid? Jeg har i over 10 år dedikert veldig mye av min tid til humanitært arbeid. Blant annet har jeg jobbet for organisasjoner som Kirkens Bymisjon, SOS barnebyer, Kreftforeningen og Rustelefonen. I tillegg har jeg jobbet 4 år med feltarbeid for Norsk Folkehjelp og like mange år med fotografering for Amnesty International. I disse dager jobber jeg for Kirkens SOS og Søttesenteret mot Incest. Jeg er oppdratt til å hjelpe mine medmennesker, dette har jeg tatt med meg inn i det voksne livet. Jeg følger mitt hjerte og hjelper til med det jeg kan for saker jeg tror på. Det betyr ikke at mine verdier passer alle. Ei heller skal alle handle som meg.

Rom 13 har vært en spennende visuell reise. Jeg har hatt frie tøyler til å portrettere de 22 som stilte opp akkurat som jeg ville. Er der noen grunn til at mennesker ikke skal styles og settes i en setting som ikke nødvendigvis avspeiler hverdagen deres selv om tema er alvorlig? Er der en grunn til at de tre deltagerne fra Nettverk Etter Soning (NES) skal behandles annerledes enn de øvrige som stilte opp? Det er nettopp det at mennesker skal få lov å vende tilbake til samfunnet og behandles på lik linje med alle andre etter avtjent straff som NES jobber hardt for.

Jeg som fotograf har tro på at en skal utfordre seg selv hele tiden og at jeg må utfordre meg selv i hvordan jeg jobber og takler visuelle utfordringer. Er en ikke i konstant vekst så blir bildene likeså, stillestående og kjedelige. At prosjektet får oppmerksomhet er naturlig, fordi det er mange sterke og spennende historier som dukker opp. Hadde Paul S. Amundsen brukt tid på å lese historiene så hadde han forstått hvorfor historiene fortjener å bli lest.

Vi lever i et samfunn i dag der det er meget viktig at store selskaper tar ansvar. Det finnes nok selskaper i verden som ikke løfter en finger for å gjøre en forandring. I motsetning til Paul S. Amundsen så synes jeg vi skal applaudere kommersielle aktører som jobber for et bedre samfunn, selv når de samarbeider med veldedige organisasjoner.

Nå har jeg sagt det jeg mener om denne saken, og vil heller bruke tid på å fronte dette på en måte som gagner prosjektet og ikke den enkeltes misnøye med hvordan bildene mine ser ut, hvem jeg jobber for, hvordan jeg jobber og hvem jeg fotograferer. At Paul S. Amundsen ikke liker min fotografiske stil er jo en menneskerett, en kan ikke tekkes alle. Jeg er uansett fortsatt stolt over mitt arbeid og stolt over å vite at prosjektet Rom 13 kan bidra til å gi mennesker som fortjener en ny sjanse nettopp det, en ny sjanse.

Jeg tror frilansfotograf Paul S. Amundsen må sjekke luktesansen sin eller vurdere en dusj for det er ikke i Rom 13 det lukter.

Marcel med frie tøyler
Ubehaget i Rom 13
 -
Marcel Leliënhof står for bildene i boken Rom 13, mens Jonas Forsang har skrevet tekstene

Varsle Foto.no
Som innlogget kan du kommentere artikler.
Artikkelkommentarer
Birger F.
Denne diskusjonen bidro i alle fall til at jeg kjøpte boken. Og storkoste meg med flotte tekster og fotografier.
Lurer på om noen av bidragsyterne her har SETT og LEST boka?
Virker ikke slik.
22.5.2012
Jon Rune T.
Det var verdens beste kverulering, så jeg kan ikke si så mye på den utenom at Paul Sigve satte standarden på diskusjonen selv.
Personlig har jeg vanskelig for å se at han var så opptatt av å få til en diskusjon, da hadde han sannsynligvis ordlagt seg anderledes i sitt innlegg.

Dette er en person som tydeligvis jobber og fotograferer på en helt annen måte enn Marcel, og som ikke respekterer Macel for sitt bidrag.
30.4.2012
tommy e.
Ok. Da skjønner jeg. For dine kommentarer var jo eksemplariske i all sin saklighet :-P

Man driter ikke på noe eller noen fordi man stiller spørsmål og prøver å få i gang en diskusjon.
30.4.2012
Jon Rune T.
Det er ikke spørsmålene som skaper denne irritasjonen. Det er måten de stilles på, og med en undertone som driter på prosjektet til en annen fotograf.
30.4.2012
tommy e.
Synes det er ganske utrolig at Paul Sigve får disse kommentarene slengt etter seg for å stille noen spørsmål!? Jeg har ingen sterke meninger om dette prosjektet, men Marcel Leliënhof svarer da vitterlig IKKE på kritikken slik tittelen her hevder.
30.4.2012
Hermod O.
Har lest kommentarer og må si at her er ganske mye småborgerlighet ute å går....å være fotograf og formidle går vel ikke på å tilhøre de som roper ulv hele tiden representerer? ....sett fra sidelinjen, dessuten er det ikke snakk om anarki her men praktisk og inuitiv forståelse av samtidens utvikling....

Vielen danke Lelienhof
28.4.2012
Jon Rune T.
Utsagnet mitt gikk ikke på at det kritiseres, men måten det kritiseres på.

Å skrive : "Det kan godt tenkes (og er vel mest sannsynlig) at Marcel Leliënhof har gjort dette ut fra gode intensjoner, men ikke helt har sett at prosjektet også brukes i kommersiell markedsføring" er etter mitt syn urkomisk.

Marcel er ikke en 20 år gammel nyutdannet student. Han vet nok god, og bedre enn de fleste , hva han holder på med. Og om så er at saken brukes i kommersiell sammenheng, tenker i alle fall jeg, So what?!

Om det nå er slik at Choice har trukket i trådene, så vil jeg tørre og påstå at de ikke har trukket i trådene, men forhandlet seg frem til en avtale på forhånd. De som har sett Marcel sitt arbeid og har fullt med på det han har gjort av arbeid, vet at han ikke er noen nikkedukke.

Hvorfor er det så kritikkverdig om dette prosjektet ble gjort i samarbeid med Choice. Målet var jo å få fokus og reise penger til en veldedig sak. Rødekors som skal lide godt av dette prosjektet er fornøyde.
25.4.2012
Laila R.
Kutt ut! ta det til et annet forum, dette er Foto.no!!!
25.4.2012
Are-Martin S.
Å hevde at Paul Sigve Amundsen kritiserer fordi han har et "desperat behov for oppmerksohet" er for drøyt. Om dét argumentet for gjennomslag, så kan jo all kritikk, uansett hva det skulle være, møtes med samme argument. Og man ender opp med å ikke kunne kritisere noenting.

Jeg er enig i at Marcel Leliënhof unngår å svare på sentrale deler av PSA's kritikk. Petter Stordalen er en mester i å få oppmerksomhet og goodwill. Da han for noen år siden dro til Sellafield for å protestere mot anlegget der, hadde han med seg et helt TV-team som filmet at han, iført kjeledress, klippet seg gjennom gjerdet og hengte opp et banner på innsiden. Oppslagene i avisene var på plass dagen etter.

Det kan godt tenkes (og er vel mest sannsynlig) at Marcel Leliënhof har gjort dette ut fra gode intensjoner, men ikke helt har sett at prosjektet også brukes i kommersiell markedsføring. At Paul Sigve Amundsen kommentere dette, er på sin plass.
25.4.2012
Jon Rune T.
Erlend Løchsen: Slenge dritt?? Det er jo akkurat det Paul Sigve har gjort!
25.4.2012
Erlend L.
Jon Rune Trengereid: Vær sakelig og ikke sleng dritt!! Du trenger ikke å være enig i Paul S. Amundsen i dette, men kom heller med noe nyttig i stedet for gørr
25.4.2012
Jon Rune T.
Paul Sigve Amundsen:

At Marcel ikke tar seg tid til å svare på spørsmålene dine har vel mer med at; You Sir are an Idiot.

Behovet ditt for å kritisere denne saken kan ikke sees på annet et desperat behov for oppmerksomhet. Vel du fikk det. Hurra for deg.
24.4.2012
Vidar K.

"bruker et veldedig prosjekt for å markedsføre et nytt hotell"

Det høres ut som det er store nett og avisanonser vi snakker om her.
Brukes det til markedsføring "Nationwide" eller?
Jeg har ikke sett dem.

I hvilken grad bruker egentlig Choice dette for deres egen markedsføring?


Konseptet er hva det er, og mange kan mene mangt.

Hvis Paul S. Amundsen mener dette i hovedsak er laget for å markedsføre hotellet, bør det jo vises til hvilken faktisk markedsføring de snakkes om. Når man leser ordene "Choice" og "markedsføring" tenker man automatisk stort.

Eller er koker dette bare ned til at det er en god gammel avensyk kritikk av annens fotografs arbeid i et forsøk på å opphøye seg selv?

Jeg syns Prosjektet «Rom 13» var veldig bra, uavhengig av om det kan finnes bilder fra det på en Choice nettside en plass.


Vidar K.
24.4.2012
Paul Sigve A.
Jeg mener fortsatt at Choice opptrer uhederlig når de bruker et veldedig prosjekt for å markedsføre et nytt hotell. Prosjektet «Rom 13» ser i hovedsak ut til å være laget for å bygge merkevaren The Thief, og Nettverk etter soning brukes til å gi prosjektet en kjendismettet medieoppmerksomhet og en aura av godhet.

Jeg synes det er rart at Marcel Leliënhof, som sier han har jobbet for mange veldedige organisasjoner, ikke ser hvor uheldig det er når en kommersiell aktør som Choice setter premissene for det som skal være et veldedig prosjekt.

Marcel Leliënhof svarer dessverre ikke på de kritiske spørsmålene jeg stiller i min kommentar, og det tyder på at han har en dårlig sak å forsvare. Jeg stiller derfor spørsmålene på nytt:

Hvorfor velger Leliënhof et konsept og et formspråk som passer perfekt til markedsføringen av dette hotellet?

Hvorfor sier Leliënhof at han har fått frie tøyler når det skinner gjennom at hele prosjektet er gjort på Choice sine premisser?
24.4.2012
Eller kommenter via Facebook:
Åpne uskalert versjon i eget vindu