Camp Johannes i Larvik

I Larvik har de et aktivt filmbasert fotomiljø, og i helgen som var arrangerte de treff både for analoge og digitale fotografer. I den anledning har vi fått et leserinnlegg/stemningsrapport fra Asle Mjaatvedt.
Hva er best av analog fotografering og digital?

I en årrekke har forkjemperen for det analoge fotografi, Johannes Barth–Nilsen vært opptatt av det analoge fotografiets fortreffelighet og påpekt svakhetene med det digitale. Varsellampene hans har gått på at verden er lurt til å tro at det digitale kamera vil overta og ”herske”. Mange diskusjoner er åpnet her på foto.no, og kanskje er noen av dere deltakere i disse diskusjonslenkene?

Hvem skal få tilgang til Jerusalem av jøder og muslimer? Kanskje søkt å sammenligne det analoge /digitale med konflikten i Midtøsten, men likevel. Her er det jo heller ikke noe enten eller!

Dersom du var en dataekspert og ble spurt om råd til kjøp av PC (her er den første feilen allerede begått, for noen vil påpeke at det skulle stått MAC), vil jo et naturlig spørsmål være ”hva skal du bruke den til?” Skal du bare skrive brev, kan du klare deg med en stasjonær 386. For dem som ikke husker hva det er, så er det en maskin med 127MB hardisk og 8MB internt minne og en klokkefrekvens på 33MHz. Dersom svaret er en spillmaskin, blir rådet et helt annet. Poenget er at for den som ønsker å komme i gang med foto, ikke nødvendigvis må tømme lommeboka for å komme i gang, og en skal passe seg for hvem som kommer med rådene: butikken har kommersielle interesser.

For første gang har derfor primus motor Johannes i Farris fotoklubb arrangert et kombinert APUG-treff med en digital fraksjon, og ikke uventet ble fotografiet satt i høysete. Ca 30 mennesker har vært innenfor dørene og mange har overnatta på madrasser rett på gulvet, slik det skal være på en camp. Full kost er blitt tilbudt med 3 måltider hver dag.

Så hvilke aktiviteter er det Johannes har fått i stand i Larvik denne gang?

1. Et portrettstudio.
Hans Peter, Janne og Ragnar plastret alle vinduene med sorte plastsekker og bygget opp et studio som workshop. En intensiv-helg hvor det digitale kamera gir resultatet med en gang, sparer tid, når portrettbelysningen skal vurderes.

2. Richard har i hele vinter digitalisert glassnegativer fra det 19. århundre. Et oppdrag han fikk av museet i Hallingdal. Et utvalg av fotografiene ble vist på HD-monitor.
Hans egne analoge kopiarbeider fra Hallingdal ble og vist frem i glass og ramme.

3. Hans-Peters felles arrangement med kopien av den Russiske fregatten Shtandart, eiet av Tsar Peter den store (I tjeneste fra 1703 til 1728), ble delvis ødelagt av den sterke vinden vi hadde i Vestfold lørdag. Ikke alle prioriterte denne unike anledningen til å få være med på noe sjeldent. Sjøsyke og lysten på å få prøve ut og lære om storformats-fotografering veiet tungt i denne skålen. Dessverre for dem som valgte å bli hjemme pga. faren for sjøsyke, ble det ingen sjøgang å snakke om og turen fortonet seg som 3 korte timer der den ble avsluttet med fulle seil innover Sandefjords-fjorden i strålende solskinn.

4. Analogt mørkerom. På Morten Krogvolds korte visitt for to uker siden, uttalte han at Farris fotoklubb muligens har Norges største fungerende analoge mørkerom. Helgen har vist at det fremdeles er behov for slike fasiliteter. Ole Brums kjente frase ”ja takk, begge deler” passer godt inn.

5. Joakim hadde med seg passepartout innrammede analoge sort/hvitt-bilder fra Skottland, som og var samlet i en bok. De ferdige bildene var digitalt skannet for bokproduksjonen.

6. Lysbildefremvisning av 6x6 lysbilder på et 2 x 2m lerret.
Siden salget av lysbilder stadig tar seg opp, var det naturlig å vise forsamlingen 30 eksemplarer av ”arten”. Bildeoppløsningen fra slike formater overgår ennå et hvilket som helst digitalt medium, for når butikken sammenligner bildemaskinene/fotoapparatene, legges småbilde formatet 24x36 til grunn som benschmark.

Til lesere med tekniske interesser må jeg få lov til i denne sammenhengen å trekke frem svart/hvitt filmen Adox CMS20, som satt inn i et panoramakit i min Mamiya 6MF, gir en bildeoppløsning som tilsvarer 750MegaPixler over en bilderute på 24x60. Filmen koster ca.50 kroner inkludert fremkalling.

For å kunne arrangere slike samlinger, kreves det en stor innsats av mange. Jeg vil bruke anledningen her til spesielt å trekke frem Randi.

Nok et vellykket APUG-treff i Larvik, det 7. i rekken, kan skrives inn i historien.


Asle Mjaatvedt - Foajeutstilling
Foajeutstilling
Asle Mjaatvedt
Asle Mjaatvedt - Utstilling
Utstilling
Asle Mjaatvedt
Asle Mjaatvedt - Mørkerom
Mørkerom
Asle Mjaatvedt
Asle Mjaatvedt - Studio
Studio
Asle Mjaatvedt

Varsle Foto.no
Som innlogget kan du kommentere artikler.
Artikkelkommentarer
Ingen har kommentert denne artikkelen enda
Eller kommenter via Facebook:
Åpne uskalert versjon i eget vindu