Videoproduksjonsselskapet Fabulous Media var i Oslo Plaza og filmet en større konferanse på oppdrag fra arrangøren. I den forbindelse hadde de kjøpt en del nytt utstyr fra oss, og vi var litt nysgjerrige på hvordan de jobbet, så vi tok en tur bort for å slå av en prat – det var jo ikke lange veien.
De hadde rigget seg til i storsalen på Plaza med tre nye Blackmagic URSA Broadcast-kameraer, kontrollpult, utstyr for strømming og alt som måtte til for å ta opp og strømme konferansen direkte.
Midt i et hektisk opplegg med rigging, kobling og små tekniske utfordringer, fikk vi sneket inn noen spørsmål, blant annet om investeringen de nå hadde gjort.
-Vi valgte nå å kjøpe vårt eget utstyr. Tidligere har vi leid utstyr. Det er dyrt i lengden, og så må vi jobbe med utstyr vi kanskje ikke kjenner så godt. Alt blir lettere når man kjenner utstyret inngående, og det blir billigere i lengden når man først har økonomien til å ta skrittet, sier Thomas Haukland i Fabulous Media.
Vi lurer selvfølgelig hvorfor de gikk for såpass kraftig utstyr – kunne de ikke klart seg med noen anstendige kompaktkameraer med lang zoom? Ville seerne sett forskjell?
Haukland er rask med å si at det er viktig at det er litt vekt på utstyret, rett og slett for å få finere og jevnere panoreringer. Det blir ikke det samme med et lite kamera. Kanskje kunne man oppnådd noe av det samme ved å legge mye ekstra vekt på et lite kamera. Men det viktigste for ham, fortalte han, var «at med skikkelig utstyr bryr man seg mer som fotograf». Ting fungerer bedre, man får mer inspirasjon til den kreative jobben, og resultatet blir derfor bedre.
Et annet viktig poeng han trekker fra er at det er mye enklere å kople til lange kabler, monitorer, lydutstyr, opptakere og store batterier i tillegg til at knapper og funksjoner er tilgjengelige der man trenger dem, når man trenger dem.
Utstyret, både kameraer, objektiver, kontrollpulter og alt er ikke større en at det kan pakkes ned og flyttes eller reises med. Det betyr at de nå er i stand til å reise landet rundt for å lage produksjoner på ganske kort varsel og med relativt kompakt utstyr. Det er ikke akkurat lommeformat på dette, med mindre man snakker om busslomme, men tatt i betraktning at man har alt man trenger for en skikkelig produksjon, er det ikke så ille.
Programmet for dagen er i ferd med å starte, og stressnivået stiger et hakk til, så jeg ser mitt snitt til å takke for meg og strekke meg unna, så de får gjort det de er der for.
De hadde rigget seg til i storsalen på Plaza med tre nye Blackmagic URSA Broadcast-kameraer, kontrollpult, utstyr for strømming og alt som måtte til for å ta opp og strømme konferansen direkte.
Midt i et hektisk opplegg med rigging, kobling og små tekniske utfordringer, fikk vi sneket inn noen spørsmål, blant annet om investeringen de nå hadde gjort.
-Vi valgte nå å kjøpe vårt eget utstyr. Tidligere har vi leid utstyr. Det er dyrt i lengden, og så må vi jobbe med utstyr vi kanskje ikke kjenner så godt. Alt blir lettere når man kjenner utstyret inngående, og det blir billigere i lengden når man først har økonomien til å ta skrittet, sier Thomas Haukland i Fabulous Media.
Vi lurer selvfølgelig hvorfor de gikk for såpass kraftig utstyr – kunne de ikke klart seg med noen anstendige kompaktkameraer med lang zoom? Ville seerne sett forskjell?
Haukland er rask med å si at det er viktig at det er litt vekt på utstyret, rett og slett for å få finere og jevnere panoreringer. Det blir ikke det samme med et lite kamera. Kanskje kunne man oppnådd noe av det samme ved å legge mye ekstra vekt på et lite kamera. Men det viktigste for ham, fortalte han, var «at med skikkelig utstyr bryr man seg mer som fotograf». Ting fungerer bedre, man får mer inspirasjon til den kreative jobben, og resultatet blir derfor bedre.
Et annet viktig poeng han trekker fra er at det er mye enklere å kople til lange kabler, monitorer, lydutstyr, opptakere og store batterier i tillegg til at knapper og funksjoner er tilgjengelige der man trenger dem, når man trenger dem.
Utstyret, både kameraer, objektiver, kontrollpulter og alt er ikke større en at det kan pakkes ned og flyttes eller reises med. Det betyr at de nå er i stand til å reise landet rundt for å lage produksjoner på ganske kort varsel og med relativt kompakt utstyr. Det er ikke akkurat lommeformat på dette, med mindre man snakker om busslomme, men tatt i betraktning at man har alt man trenger for en skikkelig produksjon, er det ikke så ille.
Programmet for dagen er i ferd med å starte, og stressnivået stiger et hakk til, så jeg ser mitt snitt til å takke for meg og strekke meg unna, så de får gjort det de er der for.
"Kontrollrommet" der lyd og bilde styres for direktestrømming
Gutta fra Fabulous Media rigger opp utstyret for dagen
... og sånn ser det ut når det er klart til bruk