Når vi snakker om Pentax, kan det være greit å starte med å peke på historien bak firmaet og produktene siden dette merket på mange måter har kommet til å ligge i "skyggen" av Canon og Nikon. For de trofaste Pentax-brukere som har fulgt sitt merke og brukt kameraene og optikken gjennom tykt og tynt i mange år er nok historien kjent, men for andre kan det være interessant å høre at varemerket Pentax ble etablert av Asahi Optical Corporation i 1957. Samme år kom deres Asahi Pentax, en klassiker av et filmbasert 24 x 36 mm speilreflekskamera med pentaprismesøker, helmetallkonstruksjon og en vekt på 580 gram. Optikken fra Asahi ble forøvrig kalt Takumar. Asahi endret firmanavnet til Pentax Corporation i 2002, men bortsett fra dette fortsatte
Pentax-firmaet som før helt til 2007.
I 2007 ble Pentax Corp. kjøpt av den store japanske glassleverandøren Hoya og ble deretter et datterselskap av Hoya. Det var i 2010 at Pentax kom med det digitale mellomformatkameraet 645D, som raskt fikk en god utbredelse. Men det stoppet ikke med dette. I 2011 solgte Hoya hele kameradivisjonen til Ricoh, som også har en lang fotografisk historie. Fra 2013 heter varemerkeinnehaveren av Pentax "Ricoh Imaging Company Ltd.", og det er dagens situasjon selv om Pentax-navnet fortsatt består.
Pentax K-1
Mens det første Asahi Pentax fra 1957 var et lite og lett filmbasert speilreflekskamera på 580 gram, veier dagens digitale 24 x 36 mm speilrefleksmodell 1010 gram. Dette er ikke et overveldende tungt kamera, men likevel klart en høyere vekt enn de aller letteste 24 x 36 mm-kameraene på markedet. Hvis vi går litt tilbake i Pentax-historien, ble Pentax *ist D lansert i 2003 med en vekt på 650 gram inkludert batteri, men dette digitale speilreflekskameraet hadde ikke en brikkestørrelse på 24 x 36 mm, men på 15.7 x 23.5 mm. Dagens Pentax K-1 er større og tyngre, og det markerer at de som står bak Pentax-utviklingen prioriterer bruksegenskaper og funksjon høyere enn lavest mulig vekt. Endel kjøpere har forventninger om at kameraer og objektiver skal være lettest mulig, og reagerer negativt dersom vekten på et kamerahus overstiger mye over halvkiloen. Verden er sjelden slik at man får mer for mindre, og skal kameraene miniatyriseres går det uunngåelig på bekostning av andre egenskaper. Et eksempel er bildebrikken, dersom man insisterer på at kameraet skal være lettest mulig så blir kanskje 24 x 36 mm avvist som helt uaktuelt. Men uansett hvor lett og bekvemt et lite og lett kamerahus føles når det bæres, så får man ikke de samme egenskapene hvis dette er første prioritet. Konstruksjoner som skal være svært holdbare må dimensjoneres forholdsvis større, og blir i mange tilfeller også tyngre selv om materialvalg også har mye å si. I tillegg vet fotografer som fotograferer mye og stiller meget høye krav at et noe tyngre kamerahus gir bedre balanse og stødighet - uavhengig av bildestabilisering fordi et stabilt kamera alltid er en fordel som gjør at eventuell bildestabilisering blir enda mer effektiv når kameraet ikke er altfor ustabilt i utgangspunktet. Når Pentax-konstruktørene har valgt å lansere et relativt tungt kamerahus med 24 x 36 mm bildebrikke og optisk søker, forteller det om at de ønsker å tilby et produkt som kan tiltale også de som krever noe ekstra av fotoverktøyene sine - og som derfor prioriterer andre kvaliteter enn lettest mulig vekt.
Pentax K-1 har svært mye annet å by på enn bare en stødig vekt. I likhet med andre Pentax-modeller har K-1 bildestabilisering, og det nye og potensielt revolusjonerende med stabiliseringen på dette kameraet er ikke bare at den i følge Pentax (= Ricoh) kompenserer for opp til fem blendertrinn. Mekanismen inkluderer nemlig noe Pentax-folkene har kalt Pixel Shift Resolution System. Produsenten beskriver systemet slik:
"Pentax' unike funksjon tar fire bilder i rask rekkefølge, og sensoren flyttes en piksel pr bilde. Bildene legges sammen, og forskjellen er at hver piksel har full fargeinformasjon i stedet for kun en farge som med konvensjonell teknologi. Resultatet blir bilder med mer fargeinformasjon, og dermed en høyere kvalitet enn bilder tatt med ordinære fullformatkameraer. Dette systemet inneholder nå en funksjon for å korrigere for motivbevegelse, som automatisk detekterer et bevegelig objekt under fotograferingen, og minimerer negative effekter under prosesseringen av bildene." - Sitat slutt. Vi har ikke prøvd kameraet og kan ikke kontrollere at det virker i praksis, så det gjenstår å se.
Bildebrikken
Pentax har utnyttet 24 x 36 mm-formatet til å heve pikseltallet, K-1 kan nemlig skilte med bildefiler som inneholder hele 36 megapiksler. Det er ingen tvil om at dette pikseltallet fra en bildebrikke på 24 x 36 mm gir bedre resultater enn om det samme antallet piksler skulle kommet fra en mindre brikke. At kameraet blir tyngre enn eksempelvis Pentax' eget K-3 II med 15.6 x 23.5 mm som veier 800 gram, er egentlig en selvfølge. Kameraet er også værtettet, Pentax-modellene har lenge vært kjent for å tåle vann og vi mener at værtetting er en riktig prioritering som øker holdbarheten og verdien ytterligere. Bildebrikken har ikke antialiasing-filter, men en "anti-moiré"-funksjon som også funksjonerer i tilknytning til bildebrikkens bevegelighet - små vibrasjoner skal i følge produsenten gi samme effekt som et konvensjonelt antialiasingfilter. Når bildebrikken gjøres bevegelig, stilles svært høye krav til presisjon og ikke minst holdbarhet. Hvis bevegelsene induseres av magneter og bevegelsene skjer i et magnetfelt, skulle systemet kunne gjøres holdbart.
Søkeren
Søkeren er en optisk søker - som da selvsagt ikke bruker strøm - og som gir 100% søkerbilde. Det oppgis at mattskiven er utviklet med tanke på å gjøre manuell fokusering mest mulig presis og enkel.
Skjermen bak
Skjermen er av LCD-typen som har lengre levetid enn OLED, noe som er et stort pluss. Men hva som virkelig gjør den spesiell, er funksjonaliteten. Denne skjermen er utfellbar og vridbar og er montert i en holder som er utstyrt med fire stag som i sin tur løper i en korsformet skinne. Hvert av de fire stagene kan beveges uavhengig av hverandre, så her kan skjermen skyves opp og ned, til høyre og til venstre med eller uten vridning av selve skjermen. Dette gir helt spesielle muligheter til å posisjonere den til eksempelvis makroopptak. Den 3.2" store skjermen har 1.037,000 bildepunkter.
Flere egenskaper
- WiFi-funksjonalitet som muliggjør fjernstyring og bildeoverføring via mobiltelefon eller nettbrett
- Opptaksfrekvens på 4.4 bilder i sekundet
- Filmopptak i 1920 x 1080 og i H.264-formatet
- Innebygget GPS-enhet og kompass
- Forbedret ultralydrens av bildebrikken
- Utsnittsmodus, som betyr at fotografen kan bruke objektiver som dekker en mindre del av bildesirkelen enn 24 x 36. Man mister da naturligvis også piksler.
- To kortplasser, begge er Secure Digital og derivativer av denne standarden (SDHC/SDXC)
- Korrigering av fortegning, kromatiske avvik, lysnivå og i følge produsenten også diffraksjon. Her må det bemerkes at korrigeringer i ettertid ikke fjerner behovet for objektiver av høy kvalitet. Jo bedre utgangspunktet er, desto bedre forutsetninger er til stede for et best mulig sluttresultat.
- Små LED-lamper som kan lyse opp telefonen og gjøre eksempelvis objektivbytte i mørket lettere
- ISO-område fra 100-204800 som viser at bildebrikken på 24 x 36 mm gir mye bedre ytelse i mørket.
- Korteste lukkertid 1/8000 sekund
- Intervallopptaksmulighet er innebygget
- Kamerahus i solid magnesium, tettet med 87 pakninger
- Modi for lysmåling: Gjennomsnittsmåling, sentervektet måling og punktmåling
Nytt batterigrep til K-1
Et nytt batterigrep lanseres til Pentax K-1. Det heter D-BG 6, og har kontroller for vertikalfotografering, samt plass til ekstra batteri, alternativt AA-batterier.
Objektiver
Uten objektiver blir det ingen bilder, og når det gjelder Pentax og "fullformat" gjelder det å velge med omhu fordi Pentax har en rekke objektiver som ikke er tilpasset 24 x 36 mm. Det finnes imidlertid en pekepinn på hva som er hva: Pentax-objektver merket "FA" er velegnede til 24 x 36 mm, mens betegnelsen "DA" forteller at objektiet er laget for den mindre brikken på 15.6 x 23.5 mm. Pentax har tradisjonelt vært gode på å sørge for at eldre objektiver er kompatible med nye kameraer, Tre gode objektiver som passer bra til k-1 sies å være FA-zoomene 15-30mm F2.8, 24-70mm F2.8 and 70-200mm F2.8. Vi kan nok vente oss en rekke nye objektiver i tiden som kommer.
Konklusjon
I amatørfotokretser kan en observere en ofte intens diskusjon rundt brikkeformater og optiske kontra elektroniske søkere. Noen ønsker seg lettest mulige kamerasystemer og små bildebrikker, mens andre foretrekker større og tyngre konstruksjoner med bildebrikker på 24 x 36 mm. Når Ricoh kommer med et solid bygget kamera med "fullformat," optisk søker, sterk ytelse i mørket og værtetting signaliserer de at de ønsker å betjene den delen av markedet som prioriterer slike gode egenskaper.
Pentax K-1 blir imidlertid neppe et førstevalg for fuglefotografene eller sportsfotografene. Med en opptaksfrekvens på 4.4 bilder i sekundet ligger kameraets primære bruksområder andre steder. Til sammenlikning klarer Pentax K-3 II 8.3 bilder i sekundet, nokså nær det dobbelte, og dette blir da Pentax' alternativ for motivområder som actionfotografering og fugl. Med 36 megapiksler og god ytelse i svakt lys vil K-1 være meget godt egnet for en lang rekke fotografiske oppgaver inkludert landskaper, arkitektur og når man ønsker spesielt store forstørrelser eller utsnitt.
Priser og tilgjengelighet
- Pentax K-1 Kamerahus. Ca.pris: kr 19.999,- inkl. mva.
- Pentax D-BG6 Batterigrep. Ca.pris: kr 3.999,- inkl. mva.
- Salgsstart er i april 2016
Pentax-firmaet som før helt til 2007.
I 2007 ble Pentax Corp. kjøpt av den store japanske glassleverandøren Hoya og ble deretter et datterselskap av Hoya. Det var i 2010 at Pentax kom med det digitale mellomformatkameraet 645D, som raskt fikk en god utbredelse. Men det stoppet ikke med dette. I 2011 solgte Hoya hele kameradivisjonen til Ricoh, som også har en lang fotografisk historie. Fra 2013 heter varemerkeinnehaveren av Pentax "Ricoh Imaging Company Ltd.", og det er dagens situasjon selv om Pentax-navnet fortsatt består.
Pentax K-1
Mens det første Asahi Pentax fra 1957 var et lite og lett filmbasert speilreflekskamera på 580 gram, veier dagens digitale 24 x 36 mm speilrefleksmodell 1010 gram. Dette er ikke et overveldende tungt kamera, men likevel klart en høyere vekt enn de aller letteste 24 x 36 mm-kameraene på markedet. Hvis vi går litt tilbake i Pentax-historien, ble Pentax *ist D lansert i 2003 med en vekt på 650 gram inkludert batteri, men dette digitale speilreflekskameraet hadde ikke en brikkestørrelse på 24 x 36 mm, men på 15.7 x 23.5 mm. Dagens Pentax K-1 er større og tyngre, og det markerer at de som står bak Pentax-utviklingen prioriterer bruksegenskaper og funksjon høyere enn lavest mulig vekt. Endel kjøpere har forventninger om at kameraer og objektiver skal være lettest mulig, og reagerer negativt dersom vekten på et kamerahus overstiger mye over halvkiloen. Verden er sjelden slik at man får mer for mindre, og skal kameraene miniatyriseres går det uunngåelig på bekostning av andre egenskaper. Et eksempel er bildebrikken, dersom man insisterer på at kameraet skal være lettest mulig så blir kanskje 24 x 36 mm avvist som helt uaktuelt. Men uansett hvor lett og bekvemt et lite og lett kamerahus føles når det bæres, så får man ikke de samme egenskapene hvis dette er første prioritet. Konstruksjoner som skal være svært holdbare må dimensjoneres forholdsvis større, og blir i mange tilfeller også tyngre selv om materialvalg også har mye å si. I tillegg vet fotografer som fotograferer mye og stiller meget høye krav at et noe tyngre kamerahus gir bedre balanse og stødighet - uavhengig av bildestabilisering fordi et stabilt kamera alltid er en fordel som gjør at eventuell bildestabilisering blir enda mer effektiv når kameraet ikke er altfor ustabilt i utgangspunktet. Når Pentax-konstruktørene har valgt å lansere et relativt tungt kamerahus med 24 x 36 mm bildebrikke og optisk søker, forteller det om at de ønsker å tilby et produkt som kan tiltale også de som krever noe ekstra av fotoverktøyene sine - og som derfor prioriterer andre kvaliteter enn lettest mulig vekt.
Pentax K-1 har svært mye annet å by på enn bare en stødig vekt. I likhet med andre Pentax-modeller har K-1 bildestabilisering, og det nye og potensielt revolusjonerende med stabiliseringen på dette kameraet er ikke bare at den i følge Pentax (= Ricoh) kompenserer for opp til fem blendertrinn. Mekanismen inkluderer nemlig noe Pentax-folkene har kalt Pixel Shift Resolution System. Produsenten beskriver systemet slik:
"Pentax' unike funksjon tar fire bilder i rask rekkefølge, og sensoren flyttes en piksel pr bilde. Bildene legges sammen, og forskjellen er at hver piksel har full fargeinformasjon i stedet for kun en farge som med konvensjonell teknologi. Resultatet blir bilder med mer fargeinformasjon, og dermed en høyere kvalitet enn bilder tatt med ordinære fullformatkameraer. Dette systemet inneholder nå en funksjon for å korrigere for motivbevegelse, som automatisk detekterer et bevegelig objekt under fotograferingen, og minimerer negative effekter under prosesseringen av bildene." - Sitat slutt. Vi har ikke prøvd kameraet og kan ikke kontrollere at det virker i praksis, så det gjenstår å se.
Bildebrikken
Pentax har utnyttet 24 x 36 mm-formatet til å heve pikseltallet, K-1 kan nemlig skilte med bildefiler som inneholder hele 36 megapiksler. Det er ingen tvil om at dette pikseltallet fra en bildebrikke på 24 x 36 mm gir bedre resultater enn om det samme antallet piksler skulle kommet fra en mindre brikke. At kameraet blir tyngre enn eksempelvis Pentax' eget K-3 II med 15.6 x 23.5 mm som veier 800 gram, er egentlig en selvfølge. Kameraet er også værtettet, Pentax-modellene har lenge vært kjent for å tåle vann og vi mener at værtetting er en riktig prioritering som øker holdbarheten og verdien ytterligere. Bildebrikken har ikke antialiasing-filter, men en "anti-moiré"-funksjon som også funksjonerer i tilknytning til bildebrikkens bevegelighet - små vibrasjoner skal i følge produsenten gi samme effekt som et konvensjonelt antialiasingfilter. Når bildebrikken gjøres bevegelig, stilles svært høye krav til presisjon og ikke minst holdbarhet. Hvis bevegelsene induseres av magneter og bevegelsene skjer i et magnetfelt, skulle systemet kunne gjøres holdbart.
Søkeren
Søkeren er en optisk søker - som da selvsagt ikke bruker strøm - og som gir 100% søkerbilde. Det oppgis at mattskiven er utviklet med tanke på å gjøre manuell fokusering mest mulig presis og enkel.
Skjermen bak
Skjermen er av LCD-typen som har lengre levetid enn OLED, noe som er et stort pluss. Men hva som virkelig gjør den spesiell, er funksjonaliteten. Denne skjermen er utfellbar og vridbar og er montert i en holder som er utstyrt med fire stag som i sin tur løper i en korsformet skinne. Hvert av de fire stagene kan beveges uavhengig av hverandre, så her kan skjermen skyves opp og ned, til høyre og til venstre med eller uten vridning av selve skjermen. Dette gir helt spesielle muligheter til å posisjonere den til eksempelvis makroopptak. Den 3.2" store skjermen har 1.037,000 bildepunkter.
Flere egenskaper
- WiFi-funksjonalitet som muliggjør fjernstyring og bildeoverføring via mobiltelefon eller nettbrett
- Opptaksfrekvens på 4.4 bilder i sekundet
- Filmopptak i 1920 x 1080 og i H.264-formatet
- Innebygget GPS-enhet og kompass
- Forbedret ultralydrens av bildebrikken
- Utsnittsmodus, som betyr at fotografen kan bruke objektiver som dekker en mindre del av bildesirkelen enn 24 x 36. Man mister da naturligvis også piksler.
- To kortplasser, begge er Secure Digital og derivativer av denne standarden (SDHC/SDXC)
- Korrigering av fortegning, kromatiske avvik, lysnivå og i følge produsenten også diffraksjon. Her må det bemerkes at korrigeringer i ettertid ikke fjerner behovet for objektiver av høy kvalitet. Jo bedre utgangspunktet er, desto bedre forutsetninger er til stede for et best mulig sluttresultat.
- Små LED-lamper som kan lyse opp telefonen og gjøre eksempelvis objektivbytte i mørket lettere
- ISO-område fra 100-204800 som viser at bildebrikken på 24 x 36 mm gir mye bedre ytelse i mørket.
- Korteste lukkertid 1/8000 sekund
- Intervallopptaksmulighet er innebygget
- Kamerahus i solid magnesium, tettet med 87 pakninger
- Modi for lysmåling: Gjennomsnittsmåling, sentervektet måling og punktmåling
Nytt batterigrep til K-1
Et nytt batterigrep lanseres til Pentax K-1. Det heter D-BG 6, og har kontroller for vertikalfotografering, samt plass til ekstra batteri, alternativt AA-batterier.
Objektiver
Uten objektiver blir det ingen bilder, og når det gjelder Pentax og "fullformat" gjelder det å velge med omhu fordi Pentax har en rekke objektiver som ikke er tilpasset 24 x 36 mm. Det finnes imidlertid en pekepinn på hva som er hva: Pentax-objektver merket "FA" er velegnede til 24 x 36 mm, mens betegnelsen "DA" forteller at objektiet er laget for den mindre brikken på 15.6 x 23.5 mm. Pentax har tradisjonelt vært gode på å sørge for at eldre objektiver er kompatible med nye kameraer, Tre gode objektiver som passer bra til k-1 sies å være FA-zoomene 15-30mm F2.8, 24-70mm F2.8 and 70-200mm F2.8. Vi kan nok vente oss en rekke nye objektiver i tiden som kommer.
Konklusjon
I amatørfotokretser kan en observere en ofte intens diskusjon rundt brikkeformater og optiske kontra elektroniske søkere. Noen ønsker seg lettest mulige kamerasystemer og små bildebrikker, mens andre foretrekker større og tyngre konstruksjoner med bildebrikker på 24 x 36 mm. Når Ricoh kommer med et solid bygget kamera med "fullformat," optisk søker, sterk ytelse i mørket og værtetting signaliserer de at de ønsker å betjene den delen av markedet som prioriterer slike gode egenskaper.
Pentax K-1 blir imidlertid neppe et førstevalg for fuglefotografene eller sportsfotografene. Med en opptaksfrekvens på 4.4 bilder i sekundet ligger kameraets primære bruksområder andre steder. Til sammenlikning klarer Pentax K-3 II 8.3 bilder i sekundet, nokså nær det dobbelte, og dette blir da Pentax' alternativ for motivområder som actionfotografering og fugl. Med 36 megapiksler og god ytelse i svakt lys vil K-1 være meget godt egnet for en lang rekke fotografiske oppgaver inkludert landskaper, arkitektur og når man ønsker spesielt store forstørrelser eller utsnitt.
Priser og tilgjengelighet
- Pentax K-1 Kamerahus. Ca.pris: kr 19.999,- inkl. mva.
- Pentax D-BG6 Batterigrep. Ca.pris: kr 3.999,- inkl. mva.
- Salgsstart er i april 2016
Pentax K-1
Ricoh Imaging Corp.
Pentax K-1 med 15-30mm 2.8
Ricoh Imaging Corp.
Pentax K-1 med 24-70mm 2.8
Ricoh Imaging Corp.
Pentax K-1 med 70-200mm 2.8
Ricoh Imaging Corp.
Det er sikkert digg for alle som liker timelaps, men synes det blir litt mye jobb via PCen.
4K timelapsvideo rett ut av kamera?!. Høres utrolig bra ut. Bare det er grunn god nok til å tenke seriøst på dette kameraet. :-) Burde være digg for nordlys-entusiaster, bl.a.
MVH
Geir
K-1 (og fullformat generelt) er egentlig for dyr for min smak, men det kan hende jeg faller for fristelsen etter et prisfall eller to.
En bra oppsummering. Skulle tro du jobber for Pentax. ;-)
Jeg synes også at K-1 ser veldig interessant ut.
MVH
Geir
- Fjerne anførselstegn rundt fullformat både i tittel og teksten. Dette er det vi kaller fullformat i denne konteksten (relatert til 135-formatet). Anførselstegn antyder at dette ikke er ekte fullformat men et liksom-fullformat.
- Dere har hoppet glatt over Pentax sine glansdager på 70-tallet og halve 80-tallet der de dominerte speilrefleksmarkedet og hadde svært stor oppslutning rundt K-fatningen (som også K-1 bruker). Fatningen ble en slags universalfatning på denne tiden som en rekke kameraprodusenter og objektivprodusenter brukte. Det er derfor et stort utvalg optikk på bruktmarkedene som passer rett på moderne K-1. Det er ikke til å kimse av for det er mange perler blant disse, inkludert noen med autofokus. Alle blir som kjent stabilisert via kamerahuset K-1 (og APS-C kameraene).
- Søkeren har 100% dekning og 0,7x forstørrelse, noe som er vanlig søkerstørrelse for denne kameraklassen. Søkeren er meget spesiell siden den har en rute som markerer APS-C formatet når man bruker APS-C modus. I FF modus forsvinner denne hjelperuta. Søkeren har også vater som hjelper fotografen med å holde kameraet passe vannrett. I tillegg roteres sensoren inntil +/- 1 grad for å rette opp horisonten til en presisjon som bare er flaks uten denne funksjonen. Her slipper man altså å korrigere horisonter i etterbehandlingen.
- Det skal sies at skjermen bak er vist å være særdeles solid festet. Ricoh viste stolt frem robustheten ved å holde kameraet etter bare skjermen, med et 560mm teleobjektiv festet på kameraet.
- GPS enheten kan brukes til å tagge bildene og i kombinasjon med kompasset og informasjon om objektivet gi tracking av stjernehimmelen slik at man unngår stjernestriper. En kjempefordel for astrofotografering.
- LED lampene bør også være nyttige i mørket, men noen telefon lyser de i utgangspunktet ikke opp.
- Innebygget intervallopptak gjør det unødvendig å kjøpe ekstrautstyr for dette slik man må hos konkurrentene.
- Shift-funksjonen. Uansett objektiv kan man få shift-funksjonalitet ved å flytte bildebrikken via menyene. Veldig kjekt for å rette opp perspektivfortegninger ved arkitekturfoto fra gateplan. Sparer nok en etterbehandlingsjobb.
- Ny AF-brikke med 33 fokuspunkter, derav 25 med kryssdeteksjon, 3 med følsomhet ned til -3 Ev. Dette forbedrer etter sigende et av Pentax sine store ankepunkter betraktelig.
- DNG råformat. Her spares man for nok en etterbehandlingsjobb.
- Den funksjonsrike stabiliseringsfunksjonen med astrotracing, roterende horisontkorreksjon, 5 stopp stabilisering på 5 akser og som fungerer uansett objektiv (gamle manuellfokus, Zeiss, tilt/shift, teleskoper, pinhole etc), antimorié-vibrasjoner og støvfjerning er uten tvil milevis foran konkurrentene.
- I likhet med både Sony, Canon og Nikon har Pentax en rekke APS-C tilpassede objektiver. Det er ikke dermed sagt at man MÅ beskjære bildene med disse slik Nikon har valgt. Pentax lar det være opp til brukeren å bestemme. Det er en bra ting fordi bildesirkelen som regel varierer med både brenvnidde, blender og fokusavstand. Siden det er verst tenkelige senario som definerer hvilken bildesirkel objektivet er tilpasset betyr det at man i mange tilfeller vil få utnyttet mer enn APS-C bildesirkel selv om man har APS-C tilpasset objektiv. Noen ganger helt opp til fullformat uten problemer, noe også Pentax nevner spesielt for noen av objektivene, deriblant DA*200mm f/2,8 og DA*300mm f/4.
- Når dere nevner fps og K-3 II som alternativ så bør det også nevnes at K-1 kan øke antall fps til rundt 6 om jeg husker rett, når man bruker APS-C modus.
1. Funksjonaliteten til K-1 er formidabel og bedre enn for noe annet speilreflekskamera.
2. Prisen ligger i det nedre sjiktet for fullformatkameraer
3. Vekta ligger omtrent midt i sjiktet for fullformatkameraer
“- Små LED-lamper som kan lyse opp telefonen og gjøre eksempelvis objektivbytte i mørket lettere ".
En mer komplett oversikt over objektiver som passer til K-1 ville også ha vært nyttig. Pentaxianerne vet nok veldig bra hva som finnes, og de skjønner alle betegnelsene som FA og DA etc etc.
For oss som vurderer systemskifte hadde det vært greit med en liste over kompatible objektiver.
Her er veikartet for de nye Pentax-objektivene som er "skreddersydd" for Pentax K-1:
http://pentaxrumors.com/wp-content/uploads/2016/02/Pentax...oadmap.jpg
150-450 mm og 24-70 mm finnes allerede.
70-200 mm, 28 -105 mm og 15-30 mm ser ut til å komme i løpet av dette halvåret. Deretter er ytterligere fem objektiver lovet fra 2017 og utover.
Det er også en del eksisterende Pentax-optikk som burde passe veldig bra på K-1. En oversikt over dette finnes i denne artikkelen:
http://www.pentaxforums.com/articles/cpplus-2016/cp-2016-...dmaps.html
Husk også at Sigma har ni objektiver med Pentax K-fatning og som er beregnet på 24x36-brikke (betegnelse DG):
15mm F2.8 EX DG Diagonal Fisheye
28mm F1.8 EX DG ASP Macro
35mm F1.4 DG HSM | Art
85mm F1.4 EX DG HSM
300mm F2.8 EX APO DG (HSM)
500mm F4.5 EX DG APO (HSM)
50-500mm F4.5-6.3 APO DG OS HSM
70-300mm F4-5.6 APO DG Macro
70-300mm F4-5.6 DG Macro
Tamron har fem objektiver i Pentax-fatning som dekker 24x36-brikke:
SP AF 90mm F/2.8 Di MACRO 1:1
AF 70-300mm F/4-5.6 Di LD MACRO 1:2
SP AF 28-75mm F/2.8 XR Di LD Aspherical [IF] MACRO
SP AF 70-200mm F/2.8 Di LD [IF] MACRO
AF 28-300mm F/3.5-6.3 XR Di LD Aspherical [IF] MACRO
Rokinon har en del objektiver for Pentax som passer for 24x36, som f.eks:
24mm f/3.5 ED AS UMC Pentax K som har tilt og shift. Eneste tilt- og shift-objektiv for Pentax K-fatning så vidt jeg vet.
MVH
Geir
Jens
Denne overfindetaljeringen blir neppe full sving på før Pentax kommer med de nye objektivene.