Dette er et portrett av min gode veninne Merethe. Siden det er et av mine aller første portretter er jeg for glad hvis noen kan komme med en tilbakemelding.
Referere til dette bildet andre steder på foto.no: klipp og lim følgende tekst (ta med klammeparentesene): {bilde_4528} Det vil da bli automagisk laget en link til bildet fra teksten din.
Her har du ett stort potensiale for forbredringer. Bakgrunnen er ikke bra. Merethe er anspent. Lyset er flatt.
Men ikke gi opp! Ta flere portretter og se på andres bilder. Finn ut hva slags bilder du ser som gir deg mest. Det kan gi deg ett godt utgangspunkt.
Lykke til.
Avsluttet .
Jeg ville nok myket opp bildet med et filter e.l. Jeg synes også hun ser litt anspent ut.
Jeg ville kanskje valgt en større blender med denne bakgrunnen, siden den ikke er noe særlig. Da ville du få en mer difus bakgrunn.
Jeg synes du har et godt potensiale og vil bare si:
lykke til videre og ta MYE bilder. Det er det man lærer av!
Tips: prøv sort/hvitt!
Jorunn H.
Tusen takk Dag og Jens for kommentarene. De var meget nyttige, jeg skal prøve meg frem med litt filtere o.l for moro skyld for å forbedre bildet.....og jeg skal ikke gi opp, men ta mange flere bilder også i sort/ hvitt (det har jeg forresten allerede gjort idag).
I'll be back!!
MVH. Jorunn :o))))
Robert T.
Jeg synes at bakgrunnen er veldig finn, ja det mener jeg!!! Og når det gjelder ''anspenthet'', hvis alle ville høre på herrene over så måtte alle ha like skjedelige bilder. Er det ikke lov mere å ta ''anspente'' bilder. Jeg bare ler av de kommentarene jeg... Jorunn, bildet er topp, ikke hør på allers faenskap, sorry.
Veldig godt bilde, for å ikke si mer.
Jorunn H.
Robert! Jeg skal ikke høre på ''alles faenskap''...hahaha...du kan virkelig få sagt det, jeg skal høre på deg...jeg lover! Tusen takk for meget hyggelig kommentar :o))))))
MVH. Jorunn
Rolf J.
Enig med Robert, men det var veldig symetrisk.
Nina J.
Hei Jorunn.
Etter mye prøving og feiling med mine portrett bilder, har jeg kommet frem til at det blir finere når modellen tar mer oppmerksomhet enn bakgrunnen.
Slik som denne,
tror jeg det hadde gjort seg med en ikke så
fremtredende bakgrunn.
Etter en del portretter(fra juni måned)kan
jeg se tilbake og sammenligne med de bildene jeg tar i dag,det har forbedret seg.
Tror du må rett og slett prøve deg fram og
ta mange bilder:)Hva syns du selv er fint?
Mari-Mette G.
Hei Jorunn!
Du har et ypperlig utgangspunkt for å ta gode bilder, du vil ha tilbakemelding!
Dette med bakgrunn, symmetri og blender er sagt, men det som fanget mitt blikk var den lille fliken av et metallskilt(?) rett bak hodet til Merethe samt anelsen av en dørhammer(?) ved armen hennes. Jeg har ikke tall på egne bilder jeg ellers har likt, men som har blitt ''ødelagt'' av forstyrrende elementer/detaljer i mellom-/bakgrunn av bildet. De små detaljene kan ta mye oppmerksomhet fra det som ellers er hovedmotivet.
Nina sier noe viktig, - finn ut hva det er som appellerer til deg. Jobb videre derfra, lykke til!
mvh Mari-Mette
Jorunn H.
Takk til Rolf og Nina for kommentarer, veldig hyggelig med såpass stor interesse, det må jeg si.
Til Nina: Jo, jeg kan være enig i at bakgrunnen kan stjele noe av oppmerksomheten fra min modell. Bakgrunnen er døren til Høybråten kirke i Oslo, min veninne og jeg synes den var var så fin. Jeg liker bildet selv og synes veninnen min kom godt frem, men selvølgelig...dette er jo tatt av en som nesten ikke vet forskjell på over/undereksponert, blendere osv.... Jeg finner et motiv jeg tror kan bli bra, ser inn i kamera og stiller inn og håper på det beste...hehe. Det er jo rene skjære flaksen at noen av bildene mine i det hele tatt har blitt ok. Men jeg har bestemt meg for å melde meg inn i en kamera klubb og få tatt noen kurs der. I mellomtiden kommer jeg til å ta masse flere bilder :o))))
MVH. Jorunn
Jorunn H.
Hei Mari-Mette :o) Takk for tilbakemeldingen din. Den fliken av metallskiltet så jeg ikke før du sa det, men det var nyttig å oppdage!
Min modell står altså utenfor en kirkedør hvor hun holder i håndtakene og lener seg fremover.....jeg la heller ikke merke til at noe av håndtaket synes....Hmmm, dette er gøy!
Slike ting er jo enkelt å få bort, bare man ser det selv. Kanskje neste gang.....
MVH. Jorunn
Dag N.
Til Robert: Det er klart man kan og bør ta bilder med ''anspente'' uttrykk, men det er jo ikke dermed sagt at man får ett godt bilde hver gang folk sitter/står anspente foran ett kamera. Det vet du Robert.
Til Jorunn: Jeg har ett forslag til forenkling av bildet som jeg synes hjelper, kutt vekk stolpene på sidene og litt av tomrommet over og til venstre for Merethe. Og til slutt, bildet har vokst for meg siden jeg så det første gang, .. jeg tror nesten jeg begynner å like det.
Tor Rune L.
Syns bildet er preget av å være oppstillt og ville gått nærmere motivet. Blir litt ''fengselsbilde'' på en måte:)
Åse G.
Vær forsiktig med alt som ''vokser ut av hodet'' på modellen. Hadde hun vært prest, eller du skulle portretere en prest er det greit med et korst som bakgrunn. Midt første inntrykk av bildet var korfestelse (jeg så nesten ikke henne i det hele tatt) og det regner jeg med at du ikke ønsker skal ta oppmerksomheten fra selve modellen.
Jorunn H.
Til Dag: Tusen takk for forslaget du sendte meg, det satte jeg stor pris på :o))
Til Tor Rune og Åse: Takker så mye for kommentarene. Det var veldig artig å få så mange forskjellige synspunkter på dette bildet. Men jeg må si meg uenig at bildet ser ut som en korsfestelse. Jeg skjønner hvor Åse vil hen det gjør jeg. Hvis modellen hadde stått der med et lidende utrykk i ansiktet og man hadde hengt seg opp i at akkurat der hun stod så treverket i døren ut som et kors....ok, men Merethe står der jo ganske så blid og fornøyd...jeg ser ingen tegn på angst eller lidelse.
MVH. Jorunn
geir j.
Du har brutt alle regler og allikevel fått et flott bilde. Det som sjenerer er blitzrefleksen i øvre del av døren. Ellers er du tilgitt!
Jorunn H.
Hallo Geir, takk for artig kommentar...bare en liten ting....jeg brukte ikke blitz. Tror det må være lyset fra solen.
MVH. Jorunn
Avsluttet .
Slik jeg ser det:
La modellen stå lengere i fra bakgrunnen.
Da blir bakgrunnen mere uskarp og danner tilslutt en behagelig softfarget bakgrunn som fremhever og isoler hovedmotivet skarpt.
Om de rolige og softfargene i bakgrunnen står til modellens hovedfarger/øyefarge så er det et pluss.
Bruk nedblendingsknappen på kameraet for å sjekke når denne effekten kombinert med en passelig stor blenderåpning gir best resultat.
Ellers så er jeg svak for portretter i høydeformat.
Du må være logget inn for å kunne kommentere bildene på foto.no.
Men ikke gi opp! Ta flere portretter og se på andres bilder. Finn ut hva slags bilder du ser som gir deg mest. Det kan gi deg ett godt utgangspunkt.
Lykke til.
Jeg ville kanskje valgt en større blender med denne bakgrunnen, siden den ikke er noe særlig. Da ville du få en mer difus bakgrunn.
Jeg synes du har et godt potensiale og vil bare si:
lykke til videre og ta MYE bilder. Det er det man lærer av!
Tips: prøv sort/hvitt!
I'll be back!!
MVH. Jorunn :o))))
Veldig godt bilde, for å ikke si mer.
MVH. Jorunn
Etter mye prøving og feiling med mine portrett bilder, har jeg kommet frem til at det blir finere når modellen tar mer oppmerksomhet enn bakgrunnen.
Slik som denne,
tror jeg det hadde gjort seg med en ikke så
fremtredende bakgrunn.
Etter en del portretter(fra juni måned)kan
jeg se tilbake og sammenligne med de bildene jeg tar i dag,det har forbedret seg.
Tror du må rett og slett prøve deg fram og
ta mange bilder:)Hva syns du selv er fint?
Du har et ypperlig utgangspunkt for å ta gode bilder, du vil ha tilbakemelding!
Dette med bakgrunn, symmetri og blender er sagt, men det som fanget mitt blikk var den lille fliken av et metallskilt(?) rett bak hodet til Merethe samt anelsen av en dørhammer(?) ved armen hennes. Jeg har ikke tall på egne bilder jeg ellers har likt, men som har blitt ''ødelagt'' av forstyrrende elementer/detaljer i mellom-/bakgrunn av bildet. De små detaljene kan ta mye oppmerksomhet fra det som ellers er hovedmotivet.
Nina sier noe viktig, - finn ut hva det er som appellerer til deg. Jobb videre derfra, lykke til!
mvh Mari-Mette
Til Nina: Jo, jeg kan være enig i at bakgrunnen kan stjele noe av oppmerksomheten fra min modell. Bakgrunnen er døren til Høybråten kirke i Oslo, min veninne og jeg synes den var var så fin. Jeg liker bildet selv og synes veninnen min kom godt frem, men selvølgelig...dette er jo tatt av en som nesten ikke vet forskjell på over/undereksponert, blendere osv.... Jeg finner et motiv jeg tror kan bli bra, ser inn i kamera og stiller inn og håper på det beste...hehe. Det er jo rene skjære flaksen at noen av bildene mine i det hele tatt har blitt ok. Men jeg har bestemt meg for å melde meg inn i en kamera klubb og få tatt noen kurs der. I mellomtiden kommer jeg til å ta masse flere bilder :o))))
MVH. Jorunn
Min modell står altså utenfor en kirkedør hvor hun holder i håndtakene og lener seg fremover.....jeg la heller ikke merke til at noe av håndtaket synes....Hmmm, dette er gøy!
Slike ting er jo enkelt å få bort, bare man ser det selv. Kanskje neste gang.....
MVH. Jorunn
Til Jorunn: Jeg har ett forslag til forenkling av bildet som jeg synes hjelper, kutt vekk stolpene på sidene og litt av tomrommet over og til venstre for Merethe. Og til slutt, bildet har vokst for meg siden jeg så det første gang, .. jeg tror nesten jeg begynner å like det.
Til Tor Rune og Åse: Takker så mye for kommentarene. Det var veldig artig å få så mange forskjellige synspunkter på dette bildet. Men jeg må si meg uenig at bildet ser ut som en korsfestelse. Jeg skjønner hvor Åse vil hen det gjør jeg. Hvis modellen hadde stått der med et lidende utrykk i ansiktet og man hadde hengt seg opp i at akkurat der hun stod så treverket i døren ut som et kors....ok, men Merethe står der jo ganske så blid og fornøyd...jeg ser ingen tegn på angst eller lidelse.
MVH. Jorunn
MVH. Jorunn
La modellen stå lengere i fra bakgrunnen.
Da blir bakgrunnen mere uskarp og danner tilslutt en behagelig softfarget bakgrunn som fremhever og isoler hovedmotivet skarpt.
Om de rolige og softfargene i bakgrunnen står til modellens hovedfarger/øyefarge så er det et pluss.
Bruk nedblendingsknappen på kameraet for å sjekke når denne effekten kombinert med en passelig stor blenderåpning gir best resultat.
Ellers så er jeg svak for portretter i høydeformat.