Album - Fotografiske motiver

Det er ikonene – de verdensberømte bildene – som er hovedtema i boka ”Album – fotografiske motiver”. Vi får her presentert et utvalg bilder som både er sentrale i fotohistorien og som har betydd mye for forfatteren, professor Peter Larsen, ved Institutt for informasjons- og medievitenskap ved Universitetet i Bergen.
Larsen forteller om fotografene og historiene bak fotografiene, han analyserer bildene og reflekterer over dem. Boka er interessant og spennende - og den er til å bli klokere av.

Det er ikke nødvendig å lese krim for å få spenning. Peter Larsens bok ”Album – Fotografiske motiver” viser seg etter hvert å være like spennende som mang en kriminalroman. Da må man imidlertid presisere at det er sett gjennom øynene til en som er interessert i både foto og historie, både hver for seg og samlet.

<B>Boka er delt i tre avsnitt.</B> Det første handler om noen av verdens aller første fotografier, de som sto bak disse, samt spørsmålet om fotografiet fremdeles er i utvikling: Hva er et fotografi, hvordan skiller fotografier seg fra andre bilder, hvordan skal man betrakte og forholde seg til fotografier?

Andre del dveler i all hovedsak omkring mange av <B>ikonene i internasjonal fotokunst</B>, i all hovedsak amerikansk foto: Her finner vi bilder av Edward Steichen, Alfred Stieglitz, Paul Strand, Robert Capa, Henri Cartier-Bresson, Walker Evans (aktuell utstiller på Galleri Riis i Oslo, 13. mai – 20. august, se www.galleririis.no), William Klein og Robert Frank.

Her finner du for eksempel historien om hvorfor <B>Walker Evans</B> fotograferte lutfattige farmere i Alabama i depresjonstiden og hva han ønsket å formidle. Her er bildet ”The Steerage” (”Dekkplass”) av Alfred Stieglitz drøftet og analysert ned til minste detalj. Her er også den spennende ”detektivhistorien” som handler om krigsfotografen Robert Capas berømte bilde av den fallende soldat fra den spanske borgerkrigen i 1936: Hvem var han, ble han virkelig fotografert i dødsøyeblikket eller var det et arrangert bilde? Historien er nesten like myteomspunnet som fotografen selv, og reiser mange interessante problemstillinger.

I tredje del diskuterer forfatteren <B>forholdet mellom fotografi og tekst</B>: Hva skriver man om fotografi, hva kan man skrive, hvordan skriver man og hvorfor?

Boka kan periodevis være utfordrende, særlig i siste del der fotografiet sees i filosofisk og sosiologisk sammenheng. Men for øvrig er den forholdsvis lettlest, til tider morsom, meget spennende og stundom herlig sarkastisk.

”Album – fotografiske motiver” kan leses på mange måter, også som ei interessant historiebok. Men jeg velger i denne sammenhengen først og fremst å se på den som en bok til <B>dypere innsikt i foto og fotokunst, i bildeanalyse og bildekritikk</B>. Og kanskje kan du altså også se på boka som et bidrag til egen utvikling, idéskaping og fotografering.

Boka finnes på biblioteket, den kan kjøpes fra mer velassorterte bokhandlere eller fra forlaget.
Se også forfatterens hjemmeside: http://solstorm.infomedia.uib.no/larsen/00portal.htm

Forf. er fotohistorisk interessert og engasjert bl.a. gjennom et samarbeid med Museum Nord, se nettstedet: www.fotosamlinga.no

Peter Larsen, Album, Spartacus Forlag, 2004 -
Peter Larsen, Album, Spartacus Forlag, 2004

Varsle Foto.no
Som innlogget kan du kommentere artikler.
Artikkelkommentarer
Ingen har kommentert denne artikkelen enda
Eller kommenter via Facebook:
Åpne uskalert versjon i eget vindu