Bokinfo
- TittelDansk fotografihistorie
- ForfatterMette Sandbye
- ForlagGyldendal
- PubliseringsstedKøbenhavn
- Publiseringsår2004
- ISBN87-00-39586-2
- AnnetFormat: 28,5 x 21,5 cm, 463 sider. Boken er utgitt med produksjonsstøtte fra både Dronningens fond og Ny Carlsbergfondet i Danmark. Gitte Pedersen har vært bilderedaktør, og boken er rikt illustret.
Redaktør Mette Sandbye, har valgt seg 17 medforfattere, og boken er inndelt i 18 kapitler. Ikke alle medforfatterne har fotohistorie som fagfelt og bakgrunn, men samtlige arbeider med bilder, film og visuelle medier på en eller annen måte. Kunsthistorisk bakgrunn kvalifiserer jo ikke i seg selv.
Kapitlene er tematisert slik:
- En profesjon blir til - Daguerreotypiets utbredelse 1839-1860.
- Portræt af borgerskabet - Portrætkulturen 1860-1880.
Tema: Kunst og fotografisk realisme
- Et bilde af nationen - Fotografiet spredes 1880-1900
- Gamle minder og nye motiver - Nye genrer 1900-1920
- Det eksotiske nord - Fotografier fra Grønland 1854-1940
- Et direkte udsnitt af virkeliogheden - 1920'ernes rene fotografi
- Nye internationale kontakter - Genrerne træder i karakter i 1930'erne
Tema: Montage
- Krigens billeder - Fotografiets rolle underv 2. Verdenskrig - 1940'erne
- Massemedie, form og fortælling - Vækst på alle fronter 1945-1960
- Mennesker og mønstre - 1960'erne: Fotografi bliver sprog
- Snapshots fra hverdagen - Benreforsskkelle nedbrytes 1968-1980
Tema: Nyere dansk modefotografi
- Ud i verden og hjem igen - Dokumentarfotografiet 1980-2002
- Et solid fundament - Kunst og fotografi 1980-2000
Tema: Teatralske portrætter
- Fotografiets forsvinden? - Digitaliseringens tidsalder
Portrettet av den islandsk/danske skulptøren Bertel Thorvaldsen er datert til 1840. Og stemmer dette er det ett av historiens få portretter fra fotografiens første år. Portrettateljeene kom ikke i gang før i 1843 på grunn av den lange eksponeringstiden som var nødvendig tidligere. Derfor finnes svært få portretter fra 1839-40.
Portretter av den danske eventyrpoeten Hans Christian Andersen, derimot, var det adskillig flere av. Man kjenner til 174 fotografiske portretter av ham, og de er selvfølgelig et populært samlertema.
Den danske fotografen Aage Remfeldt, bodde faktisk i Oslo (Kristiania) fra 1910 - 1935, og i den perioden portretterte han både kongehuset og kulturpersonligheter. I 1927 portretterte han Sigrid Undset, et bilde som i dag står som et av de beste og mest markante. Men når dette er sagt, er det kanskje rom for noen refleksjoner rundt dansk og nordisk fotohistorie. Dansk fotografi har jo ikke vært et isolert fenomen, og en bok som denne bør føre til en bred diskusjon av både dens tema, dens form og dens rolle. Det finnes mange slike bånd innen Norden, og det ville vært fint om noen av disse kunne bli belyst på like bred front.
Uten å vite noe om hvordan akkurat denne boken er blitt til, ser jeg at den forsøker å tematisere historien og invitere forfattere til å skrive om hvert sitt emne. Det er rimelig å anta at bokens temaer er strukturert av redaktøren selv. Den ligner på Michel Frizots bok A New History of Photography, slik den er utformet. En viktig forutsetning for den nye fotohistorien er at det allerede finnes en (gammel) fotohistorisk konsensus å støtte seg til. Og mot en slik fondvegg kan nye tanker om fotografi holdes opp i f.eks. et idéhistorisk perspektiv. De fire 'Tema'-kapitlene ser også ut til å være inspirert av Frizot.
Når det gjelder dansk fotohistorie kjenner vi dessverre bare til tilfeldige brokker og fragmenter. Særlig har Bjørn Ochsners forskning og nitidige arbeide vært viktig. Det er særlig hans fortjeneste at 'Den Sorte Diamant' ved Det kongelige bibliotek i København har en så omfattende samling av fotografi.
Jeg kjenner ikke til om det finnes fotohistorisk forskning som relaterer dansk fotografi til den nordiske eller den europeiske. På nordisk basis mangler det også mer profilerte fotohistorier, hvor oppkomst, relasjoner og interaksjoner utdypes. Det kan se ut som om redaktør Mette Sandbye har forsøkt å omfavne både den grunnleggende og overgripende forståelsen av fotografiens og fotografiets oppkomst og utvikling. Men sideblikket til resten av Norden savnes.
Her har hver forfatter har løst sine oppgaver og redegjort for sine temaer innen fastsatte rammer. Skal vi derimot sammenligne den danske fotografihistorien med tilsvarende nordiske bokverk, og det bør vi gjøre, så må vi til Finland for å finne noe tilsvarende. Skjønt den finske fotohistorien også fungerer godt som oppslagsverk og reproduksjonene holder god finsk standard. Den svenske og de norske fotohistoriene har så seriøse mangler at de unndrar seg sammenligning i denne klassen. Også bildetrykken i denne danske historien står seg godt ved en slik sammenligning.
Dansk fotografihistorie
Skulptøren Bertel Thorvaldsen, 1840
Aymard Charles Théodore Neubourg
Pieta, 1992
Tune Andersen