Photoshop CS4

foto.no og Per Inge Østmoen har prøvd den nyeste versjonen av Adobe Photoshop, CS4, for å kunne si noe om hva fotografen vinner på en lisensanskaffelse eller oppgradering til denne utgaven.
Det største og mest funksjonsrike bildebehandlingsprogrammet med de fleste mulighetene er også det som koster mest penger når lisensen skal kjøpes. Da er det ganske naturlig at en tenker seg grundig om før en eventuell anskaffelse, selv en oppgraderingsversjon koster en del slik at man gjerne vil ha valuta for pengene.

I juli 2009 er prisene for Photoshop CS4 de følgende (gjeldende priser ved kjøp direkte fra Adobe):

  • Photoshop CS4: Kr. 8.112.50 for engelsk Mac- og Windowsutgave, kr. 2350 for engelsk oppgraderingsversjon. For norske versjoner er prisene kr. 10.012.50 for både Mac og Windows i norsk fullversjon, en norsk oppgraderingsversjon er priset til kr. 2.937.50.

  • Photoshop CS4 Extended: 12.600.00 kroner i fullversjon i engelsk språkutgave. Prisen for engelsk oppgraderingsversjon er 4.112.50. Etter gjentatte forsøk klarte vi ikke å få opp priser på norske versjoner i Adobes nettbutikk.

Adobes produktspektrum er bredt

I tillegg leverer Adobe omfattende publiseringsløsninger bestående av sammensatte programvarepakker som dekker alle behov for vektorgrafikk, HTML, Flash-animasjoner, lydredigering, videoredigering, sideombrekking, PDF-generering og mer. Slike pakker kan koste opp til 33 000 kroner, og gir uante muligheter innenfor kreativ produksjon.

Forskjellen mellom fullversjoner og oppgraderingsversjoner er at den sistnevnte krever en lisens på en nærmere definert forutgående versjon som oppgraderingsgrunnlag. Rent praktisk sier også Adobe at man ikke kan bruke en tidligere fullversjon dersom man oppgraderer. Dette i følge de lisensbestemmelser som Adobe har sagt at er kravet for at de skal lisensiere et program til en kunde. Hvorvidt en slik lisensbestemmelse fra Adobes side vil kunne medføre sanksjoner dersom lisensinnehaveren fortsatt bruker både sitt lovlig lisensierte oppgraderingsgrunnlag og den versjonen det oppgraderes til, vites ikke.

Forskjellen mellom normalversjonen og Extended

Mange vil nok være nysgjerrige på hva som rettferdiggjør prisforskjellen mellom standard og Extended. Extended-versjonen har først og fremst en rekke utvidede muligheter for å arbeide med 3D-illustrasjoner, også animerte sådanne. Det er for eksempel mulig å legge animasjon på 3D-objekter, og det kan males fritt på slike. For avanserte illustrasjonsoppgaver er disse mulighetene velkomne.

Extended-versjonen støtter videre DICOM-filformatet, som benyttes innen medisinsk undervisning og klinisk praksis til å lage bilder som kan beveges og betraktes fra ulike vinkler slik at man får et oversiktlig bilde av anatomiske strukturer.

Hvem trenger, og har nytte av Photoshop?

Det finnes et relativt lite antall seriøse programmer for fotoredigering, vi har Cinepaint (med åpen kildekode) som finnes i Linux- og Mac-versjon og som både har full farvestyring og støtte for stor bitdybde. Likevel hersker det ingen uenighet om at Adobe PS er det mest funksjonsrike alternativet med de fleste avanserte mulighetene. Tradisjonelt er Photoshop betraktet som de profesjonelle illustratørers, grafikeres og de senere år også digitalfotografers program. I takt med den stadig økende kompleksiteten i digital fotografering og bildebehandling, har det imidlertid oppstått et stadig større behov for avansert bilderedigering også for amatørfotografer som ønsker å få maksimalt ut av bildepotensialet i sine kameraer og objektiver. Således ser vi at Photoshop til tross for sin høye lisenspris er populært blant også amatørfotografer, og da spesielt de mer kravstore blant disse. Dette er en følge av at digitalfotografering generelt har blitt mer avansert, og at bildefilene etterhvert er så gode at fotografer av alle kategorier føler et behov for bildebehandlingsprogramvare som til fulle kan gjøre det beste ut av de verdifulle filene. Dermed er de omfattende kapabilitetene i Photoshop ikke lenger noe bare profesjonelle har bruk for.

Hva tilbyr Photoshop CS4 som er nytt?

Det første inntrykket av noe helt nytt kom da vi for første gang startet denne versjonen og åpnet et antall bildefiler. I PS CS4 får brukeren bildene opp på en pen rekke liggende under faner hvor du kan klikke på dem en etter en, mens de hele tiden ligger lett tilgjengelig på samme linje. Denne endringen gjør arbeidet med flere filer samtidig enklere og mer oversiktlig enn de tidligere "Tiles"-alternativene i de foregående versjonene. En merkbar funksjonsforbedring.

Lettere tilgang til de viktigste bildeoperasjoner

Men denne endringen i brukergrensnittets funksjonalitet var bare begynnelsen. Da vi begynte å arbeide med bildefilene, kom flere forbedringer til syne. Særlig verdifullt syntes vi at det nye justeringspanelet var. Kort fortalt innebærer dette, slik også den ledsagende illustrasjonen viser, at en rekke av de mest sentrale funksjonene for bildebehandling, slik som kurveverktøy, nivåer, farvebalanse, farvemetning og flere er samlet i ett panel som kan betjenes uten å måtte gå gjennom en rekke menyer. Selv ved bruk av hurtigtaster vil dette være en mindre strømlinjeformet arbeidsprosess enn den som nå oppnås ved det nye justeringspanelet. Verdt å merke seg er at en rekke av disse justeringene gjennomføres ved at det automatisk dannes et nytt justeringslag. Dette forteller mye om hvor fundamentalt nettopp lag er i bruken av Photoshop, noe som også er naturlig tatt i betraktning den store verdien som ligger i å benytte seg av ikke-destruktiv lagdeling av bildet som gjør at brukeren når som helst kan "kaste vekk" ett eller flere av lagene og om så ønskes vende helt tilbake til originalversjonen av bildefilen. Mange vil mene at det er her den største fordelen ved Photoshop ligger, ettersom PS ubetinget er det fotoredigeringsprogrammet som legger best til rette for å effektivt jobbe med lag i bildefiler.

Hurtigvalg av verktøy

Når man holder på med ett verktøy, og i løpet av arbeidsprosessen trenger et annet verktøy for deretter å gå tilbake til det opprinnelige verktøyet, er dette lett i PS CS4. Hva man gjør, er å trykke og holde inne hurtigtasten for det nye verktøyet. Etter at man er ferdig med dette, slipper man hurtigtasten, og Photoshop bytter automatisk tilbake til det verktøyet man jobbet med. Smart.

Rotering av arbeidsbordet

Du kan nå rotere arbeidsflaten til en hvilken som helst vinkel du måtte ønske uten å rotere eller endre selve bildet. Å ha denne muligheten er særlig bekvemt for de som tegner med en elektronisk penn og tegnebrett. Hva så hvis du skal selektere bildet med rektangulfunksjonen eller foreta utsnitt med kutteverktøyet mens arbeidsbordet er plassert i en annen vinkel enn den som tilsvarer fotograferingsøyeblikket? Jo, Photoshop er naturligvis så "intelligent" at disse funksjonene sentrerer seg etter bildet som før og er akkurat like presise også når arbeidsflaten er rotert.

Skalering av individuelle motivdetaljer i bildet

Nok en nyvinning er muligheten til selektive skaleringer og perspektivendringer på en bildefil gjennom funksjonen innholdsbasert skalering. Ja, du leste riktig. PS CS4 lar deg nå selektere en del av bildet, for så å endre det til ønsket dimensjon eller posisjon. Dersom endringene ikke er for store, klarer faktisk programmet å gjøre områdene hvor endringene er skjedd relativt sømløse slik at det ferdige resultatet ser naturtro ut. Her åpner det seg virkelig rike muligheter til manipulering av perspektiver og proporsjoner i en grad som både øker fotografers og illustratørers skapermuligheter, og sikkert også setter fart i diskusjoner om de etiske implikasjoner ved å endre på bilder etter eksponeringsøyeblikket. At effektfulle illusjoner kan skapes med innholdsbasert skalering, er hevet over tvil. Jeg prøvde, som dere selv kan se, denne spennende funksjonen for første gang og kan nok ikke gjøre krav på å beherske den med tilnærmelsesvis virtuositet, men som bildeeksemplene viser ble resultatet en tydelig endring i bildet av drosjen fra den nepalske hovedstaden Kathmandu - et bilde jeg forøvrig tok der våren 2007 for den som lurer. Deformeringen av drosjens forhjul skyldes en blanding av at jeg tok vel hardt i og manglende øvelse. Med riktig utporsjonering av effekten og etter litt øvelse, synes det utvilsomt at fotografen her har fått helt nye muligheter.

Nøyaktig bildevisning i alle visningsstørrelser

I alle tidligere Photoshop-versjoner, som i alle andre bilderedigeringsprogrammer, klarte programmet bare å vise det visuelle resultatet av de forskjellige bildeoperasjoner med tilstrekkelig nøyaktighet når visningen var satt til 50 eller 100%. Valgte man for eksempel 75 eller 200% fikk man ikke et korrekt inntrykk av endringene som ble utført. Nå, med PS CS4, vises bildefilene og dermed endringene som fortløpende gjøres under bildebehandlingen så godt at fotografen hele tiden beholder oversikten - uansett visningsstørrelse.

Brukserfaringer med programmet

Hvordan er så Photoshop CS4 å arbeide med, ut fra nødvendigvis subjektive inntrykk gjennom en første utprøvning av programmet?

Maskinen som ble brukt var en MacBook Pro med 4 GB internminne, og det er sterkt å anbefale å ha minst 2 GB eller gjerne mer dersom man planlegger å bruke lag i stor utstrekning, noe som er naturlig å gjøre dersom en vil utnytte den rike funksjonaliteten i Photoshop best mulig. Vi opplevde at programfunksjonene, inkludert bruk av lag i store filer, fløt lett og ubesværet. Den gjennomtenkte plasseringen av de viktigste funksjonene er en detalj, men gjør bildebehandlingen raskere og mer effektiv, og det samme kan sies om den forbedrede visningen.

En ny funksjon som viste seg å være mer nyttig enn vi på forhånd hadde forestilt oss, var roteringen av arbeidsbordet. Ved langvarige retusjeringer fløt arbeidet lettere og mer uanstrengt. Vi hadde ikke tegnebrett under denne testen, men har fått et klart inntrykk av at diverse tegneoppgaver under PS CS4 vil bli ikke bare mer bekvemme å utføre men også gi bedre resultat når vi har denne ekstra tilpasningsmuligheten under jobbingen.

En betydelig forbedring kom til syne da vi brukte Clone- og Healing Brush-funksjonene: Når du har selektert området i bildet du vil hente informasjon fra, vil CS4 deretter vise nøyaktig de aktuelle pikslene i markøren - slik at du ser i detalj hva som skjer før du appliserer verktøyet. Følgen blir en merkbart bedre og oversiktlig bruk av disse retusjeringsfunksjonene.

Minussider

En ting som forbløffet oss, var at PS CS4 mangler et hjelpesystem. Riktignok finnes det en hjelpemeny, men denne fører kun til Adobes nettsider. Med andre ord, ingen hjelpefunksjoner finnes med mindre man har en internett-tilgang. Denne alvorlige begrensningen er helt uforståelig, og betyr at man i praksis trenger en oppslagsbok i bruken av programmet. Muligens forestiller Adobe seg at alle PS-brukere har eller vil ha en konstant tilgang til internett, men dette bør ikke være en forutsetning for å utnytte programmet. Hvilket det heller ikke er direkte, men en hjelpemeny bør være en selvfølge i et så komplekst og funksjonsrikt bildebehandlingsprogram som Photoshop. Og denne hjelpemenyen må være tilgjengelig via programmets hjelpemeny. Det er ikke tilfellet i PS CS4, noe som må sies å være en helt unødvendig mangel.

Nok en ulempe er produktaktiveringen som alle Photoshop-versjoner etter 7.0 har blitt belemret med. Aktiveringen betyr at lisenskjøperen er påtvunget avhengighet av en leverandørspesifikk aktiveringstjeneste og tilgjengeligheten av denne for å installere og bruke programmet. Dette er et kontroversielt emne, fordi det alltid er noen som er villig til å akseptere denne tilsiktede ulempen med begrunnelsen at "Adobe må forsvare seg mot piratkopiering." Men etter undertegnedes mening holder ikke denne begrunnelsen, fordi kundens behov for å ha egenkontollert programvare er uansett den samme - og hva som er viktig er konsekvensene av en situasjon for den som berøres, ikke den mer eller mindre (u)holdbare begrunnelsen for et gitt tiltak. For Adobe-programmenes vedkommende er forholdet altså at man betaler fra 2350 til godt over 30 000 for programvare som er bundet til produsenten gjennom en teknisk binding som medfører at en fotograf gjøres avhengig av en aktiveringstjeneste for å få tilgang til og jobbe med sine egne data - dvs. sine egne fotografier. Produktaktiveringen med verdensomspennende aktiveringstjenester koster, og det er åpenbart hvem det er som må betale for dette kontrollsystemet som selvsagt ikke gir brukeren noen fordeler. Bare mekanisk aksept kombinert med et relativt markedsmonopol på profesjonell fotoredigeringsprogramvare opprettholder slike systemer. Dataprogramvare bør ubetinget kunne installeres uhindret på kompatibel maskinvare, dvs. uten videre bindinger eller tvang om spesifikke oppkoplinger for å brukes.

Bortsett fra disse to negative punktene, er det lite å kritisere PS CS4 for. Programmet er det dyreste og mest avanserte, Photoshop har i sin seneste utgave nok en gang levert forøket funksjonalitet i hva som er det ledende profesjonelle verktøyet for bildebehandling, og som også er velegnet for seriøse amatører som er villig til å betale litt for å gjøre mest mulig ut av sine bilder.
Per Inge Østmoen - Bilder side om side
Bilder side om side
Per Inge Østmoen
Førsteinntrykket: Med de nye fanene er det i PS CS4 lett å bla seg fra bilde til bilde.
Per Inge Østmoen - Justeringer lett tilgjengelig
Justeringer lett tilgjengelig
Per Inge Østmoen
De aller viktigste funksjonene er samlet i et panel som ligger midt i skjermbildet, se i høyre kant.
Per Inge Østmoen - Rotert skrivebord
Rotert skrivebord
Per Inge Østmoen
Bildet viser hvordan et rotert bilde kan ta seg ut i Photoshop CS4
Per Inge Østmoen - Drosje i Kathmandu 1
Drosje i Kathmandu 1
Per Inge Østmoen
Proporsjonene før innholdsbasert skalering
Per Inge Østmoen - Drosje i Kathmandu 2
Drosje i Kathmandu 2
Per Inge Østmoen
Resultatet av fotografens aller første utprøving av "Content Aware Scaling"
 -
 -

Varsle Foto.no
Som innlogget kan du kommentere artikler.
Artikkelkommentarer
Ingen har kommentert denne artikkelen enda
Eller kommenter via Facebook:
Åpne uskalert versjon i eget vindu