Scandinavian Photo kjøper FotoVideo

Norges store fotohus FotoVideo kjøpes opp av svenske Scandinavian Photo
Store og velkjente Scandinavian Photo, Sveriges førende bedrift på foto og video, overtar aksjemajoriteten i FotoVideo Norway AS, forretningen som på samme måte er ledende på foto og video her i landet.

Gjennomtenkte strategiske overveielser fra begge parters side lå til grunn for ervervelsen, som med tiden er tenkt å munne ut i at de to firmaene slås sammen til ett selskap hvor FotoVideos nåværende eiere og selgere Roar Sandvik (adm. dir.) og Sverre M. Sejersted beholder sine aksjeposter som medeiere i det nye selskapet. Roar Sandvik fortsetter som før inntil den endelige sammenslåingen som administrerende direktør i FotoVideo, og vil senere inngå i det fremtidige firmaets ledelse.

Begge firmaene har i lang tid praktisert en lik modus, med salg gjennom både internett, telefon og ikke minst fysisk butikk hvor de har opparbeidet mye verdifull goodwill i sine respektive fotomarkeder. Denne kombinasjonen er kostnadskrevende, spesielt når prisen i butikken er like gunstig som ved nettbestilling, men har vist seg absolutt lønnsom i det lange løp og har gitt både FotoVideo og Scandinavian Photo en svært solid posisjon i markedene med stor tillit blant disse butikkenes etterhvert mange trofaste kunder. Ut fra denne parallelle historikken fant både FotoVideos og Scandinavian Photos ledelse at det naturlige neste skritt var å gå sammen.

Joakim Ståhl, administrerende direktør i Scandinavian Photo, gleder seg over oppkjøpet som etter hans mening er helt i tråd med egne tanker for hvordan han ønsket å utvikle fotomarkedet i de nordiske landene. FotoVideos ledelse hadde allerede bestemt seg for å ekspandere gjennom å skaffe seg helt nye lokaler i Møllergaten 4, med åpningsdato 09.02.2011. Disse planene passer meget bra i Scandinavian Photos langsiktige strategi hvor målsetningen er å bli den beste og mest fremgangsrike aktøren for salg av foto- og videoprodukter i Norden. De mange likhetstrekkene og det historisk nære samkvemmet innen Norden gjorde det nærliggende med et slikt oppkjøp med sikte på en langsiktig sammenslåing og videreutvikling etter de samme linjer som så langt har preget begge firmaer - og denne tre-kanals strategien vil fortsette til glede for de mange kunder. Den svenske direktøren roser det fotofaglige nivået og kunnskapene som har blitt bygget opp i FotoVideo.

Roar Sandvik er entusiastisk, og karakteriserer oppkjøpet og den senere sammenslåingen som riktig og viktig for hans egne ambisjoner, for forretningen og ikke minst for kundene. Butikklokalene i Møllergaten 4 vil bli på i alt 2.200 kvadratmeter, og med konsekvent "Touch & Try." I tillegg kommer et servicesenter i regi av Camera & Videoteknikk A/S, store og romslige kurslokaler og et rikholdig lager. Samlet blir resultatet i følge Sandvik en butikk med tilhørende servicefunksjoner som i omfang og tilbudsbredde blir noe helt spesielt i europeisk sammenheng.

Samlet omsetning for selskapene i 2010: 620 millioner NOK. Budsjettert omsetning for 2011 er 700 millioner NOK.

Følgene for markedet

Som kjent er alle forretningsaktørers mål det samme: Å selge mest mulig. For å nå dette målet har norske FotoVideo kombinert høyt service- og kunnskapsnivå med godt utvalg og tilgjengelighet i butikk rundet av med gode priser. Deres svenske oppkjøper har blitt kjent for den samme filosofien, og når de to på sikt går sammen får vi en meget betydelig aktør som kommer til å gi et tilbud i Norden som neppe noen kan overtreffe. Noen vil muligens være engstelige for at en slik markedsposisjon vil resultere i høyere priser, men slike sorger bør nok ikke tas på forskudd. Seriøse aktører er meget klar over at ubehagelige prisøkninger lett svekker salget, og den andre siden som ikke skal overses er at en så sterk detaljist som vi nå får bør være i stand til å forhandle frem bedre innpriser på kvalitetsprodukter fra originalprodusentene.

Det praktisk-faktiske

Oppkjøpet gjennomføres den 07.01.2011. Selger er Roar Sandvik - TSI A/S og Sverre M. Sejersted - Banco A/S, via deres respektive selskaper.

Scandinavian Photo har hovedkontor i Bankeryd, med butikker i Stockholm, Gøteborg og Malmø. Selskapets fokus har vært og vil være å selge foto- og videoprodukter via internett (www.scandinavianphoto.se), fysisk butikk og telefon. Scandinavian Photo har i desember 2010 65 ansatte og regner med å omsette for 370 millioner NOK i 2010.

FotoVideo har hovedkontor og butikk i Oslo, Møllergata 8-10. Selskapets fokus er å selge foto- og videoprodukter via butikk, internett, (www.fotovideo.no ) og telefon. FotoVideo har i desember 2010 49 ansatte, fordelt på 38 årsverk og vil i 2010 omsette for 250 millinoner NOK.


Følg foto.no på Facebook
FotoVideo -
FotoVideo
 - Ny butikk ground floor
Ny butikk ground floor
 - Ny butikk 1st floor
Ny butikk 1st floor

Varsle Foto.no
Som innlogget kan du kommentere artikler.
Artikkelkommentarer
Ingen har kommentert denne artikkelen enda
Eller kommenter via Facebook:
Åpne uskalert versjon i eget vindu