Utstillingsinfo
- Periode15.06.11 - 14.08.11
- StedBlomqvist Kunsthandel
- Vi har jobbet i ett år for å få dette til, forteller Jack Helgesen, som står bak utstillingen sammen med PUG, Pop Up Gallery, som drives av Ellen-k Syverstad og Anette Skuggedal.
- Vi møtte mange utfordringer, men vi fikk det som vi ville til slutt. Vi er veldig fornøyde, forteller han mens han viser foto.no rundt i lokalene der det jobbes hektisk for å få alt klart til åpningen onsdag.
Skal på turne
Blant skattene de har fått tak i, peker den entusiastiske kunstsamleren på et sett med tre fargebilder fra Sally Manns velkjente prosjekt Immediate Family.
- Disse er kjempesjeldne og er nesten umulige å få tak i, forteller han og legger til at de samme bildene er inkludert i boken Immediate Family, men i sort/hvitt.
Helgesen forteller at den utradisjonelle sammensetningen av kunstnere og arbeider har fått mange til å tvile på om utstillingen vil fungere som en helhet.
- Men vi klarte det. Det funker. Nå har vi fått tilbud om å vise utstillingen også andre steder, forteller han og legger til at neste stopp sannsynligvis blir Hellas.
Galskap i full fart
Det største rommet i utstillingen er viet tyske Martin Denker. På veggene henger hans fargesterke og enormt detaljrike collager i størrelser på flere meter. I collagene hersker et slags organisert kaos, der bilder han har tatt selv er kombinert med bilder hentet på internett, med velkjente logoer og med referanser til nyhetshendelser.
- Det er slik jeg oppfatter livet i dag, der vi er utsatt for en konstant strøm med bilder og informasjon, forteller han til foto.no.
- Det er galskap. Og denne galskapen må ha en effekt på oss, sier han.
Selv er han opptatt av meditasjon og tror at menneskeheten kunne hatt godt av å stoppe opp innimellom og tenke over hva det er vi holder på med.
- Vi er under konstant stress og kommer til å ødelegge oss selv, sier han og håper at hans egne bilder kan bidra til å skape endring.
Mange elementer og historier
Denker har bakgrunn fra malerkunsten, og har studert foto under Thomas Ruff og jobbet i fem år med Andreas Gursky. De to fotografene har svært forskjellige uttrykk, men Denker ser spor fra dem begge i sine arbeider. Ikke minst har Gurskys besettelse av detaljer spilt inn.
- Det er mange historier og elementer i bildene, men man kan ikke se dem alle med en gang, sier han og peker ut bilder fra Nord-Korea, Kina og operabygget i Oslo. Sultende barn i Afrika, Deepwater Horizon-ulykken og logoer fra Microsoft Office og McDonalds er blant andre raskt gjenkjennelige elementer.
Denker bruker mellom 2-3 måneder og et år per bilde. Arbeidene starter ofte med et bilde, og bygges videre derfra etter "Stream of consciousness"-prinsippet. Han starter aldri med et konsept eller en ide, men lar det komme etterhvert.
- Jeg syns det er mer interessant å bygge opp et bilde på den måten, enn å utføre en forhåndsbestemt ide.
Annerledes i Norge
De nye bildene er langt mer detaljerte enn de tidligere arbeidene fra 2006, forteller han. Mye av årsaken til den stadig mer overveldende mengden med elementer i bildene tror han har å gjøre med at han nå er bosatt i Hamburg, en folkerik by i et folkerikt land, der alt går litt ekstra fort på liten plass.
- Dere er heldige her i Norge, med all plassen dere har. Det kunne vært interessant å se hvordan bildene mine hadde sett ut om jeg hadde bosatt meg her i noen år, sier han.
Utstillingen "High Speed Insanity" åpner på Blomqvist Kunsthandel i Oslo onsdag 15.juni kl. 18 og henger frem til 14. august. 22. juni avholdes seminaret Who holds the power to collect? i samarbeid med Fotogalleriet. Mer informasjon på pug.no.
ARS MORIENDI
© JOEL-PETER WITKIN, COURTESY CATHERINE EDELMAN GALLERY
Gold Christ
Andres Serrano
UNTITLED 6011 FROM THE ASYLUM SERIES
© ROGER BALLEN, COURTESY ELLEN-K FINE ART PHOTOGRAPHY
Christine Tolpinrud
Martin Denker poserer ved siden av et godt gjemt selvportrett
MEDICINE SQUARE GARDEN (PARIS HILTON SYNDROM
© MARTIN DENKER