Pretty ugly

Nå er Fotografen 2013 klar med utstilling på Cyan :galleri. Det blir både pent og stygt
I fjor gikk Matias Østebø til topps i Fotografen 2013. Som del av premien er en egen utstilling på Cyan :galleri i Oslo. Nå er den like rundt hjørnet, og åpner fredag 26. september. Tittelen er ’Pretty ugly’ og er en reise i Østebøs visuelle verden – en verden der det banale, rare og avvikende ofte spiller en sentral rolle.

- Bildene viser både vanlige og uvanlige motiver som inneholder bruddstykker av fortellinger som er åpenbare, men usynlige på samme tid. Jeg har forsøkt å avbilde ting vi vanligvis ignorerer og det trivielle i hverdagen vi omgir oss med. Jeg håper betrakter stopper opp ved bildene og tenker over hva våre nærmeste omgivelser har å tilby oss, forteller Østebø.

Nytt materiale
Til utstillingen har Østebø produsert noe nytt materiale, mens noe har han dratt frem fra arkivet sitt.

- Jeg har forsøkt å gjøre en utvelgelse som skaper en sammenheng seg i mellom. Alle bildene er viktige for meg personlig, og jeg har ikke valgt ut for å blidgjøre noen. Samtidig står de utenfor en spesifikk kontekst, så jeg håper de som ser bildene kan tolke dem på sin egen måte og skape sitt eget forhold til dem.

Britta Bergersen, utstillingsansvarlig på Cyan :galleri, uttaler i utstillingens pressemelding at til sammen vever disse bildene historier og fortellinger om hverdagslige hendelser, mennesker og den verden vi lever i på en slik måte at en helt ordinær dag kan bli vakker og spennende.

Fotografen 2013
Av jurymedlemmer som var med å stemme Østebø til topps i Fotografen 2013 kan nevnes Ingrid Nilsson, Marcel Leliënhof, Marie Sjøvold, Damian Heinisch, Lars Elton, Baard Næss og Amber Terranova. Østebø sanket poeng i tre av seks runder. Han fikk førsteplass i runde 1 med fritt tema, fjerdeplass i miljørunden og andreplass i runden med Norge som tema. Han har spesielt utmerket seg i rundene med serier.

- Der er rart at det er i de rundene jeg har gjort det spesielt bra. Fordi jeg vanligvis konsentrerer meg om enkeltbilder. Men det hender jeg har ideer til serier og da passer jeg på å ha de i bakhodet i tilfelle jeg kommer over motiver som passer. Noen ganger finner jeg ikke-planlagte serier når jeg har vært ute for å fotografere og sitter og redigerer bildene.

Selv om Østebø i konkurransen brukte en del av sine gamle bilder, var det også runder han jobbet spesifikt med å produsere noe nytt som passet rundens tema.

- Jeg synes det var veldig gøy å jobbe med en gitt oppgave annenhver måned. Det er ikke noe jeg vanligvis gjør, så det var annerledes og krevende.

Fremdeles synes han det er vanskelig å forstå at han gikk helt til topps.

- Det er helt utrolig. Jeg skjønner det nesten ikke ennå, nå over et halvt år etter. Det har vært fantastisk å få en sånn anerkjennelse for bildene mine i en så tøff konkurranse. Det betyr vel kanskje at jeg er inne på noe. Det er motiverende.

Selvlært fotograf
Som fotograf er Østebø selvlært. Ja, bortsett fra et mørkeromskurs han har gått på i studietiden. Han ser på fotograferingen som en interesse og kreativ utfoldelse som han har det gøy med. Men han tar det også på blodig alvor, og legger ned masse tid i det.

- Jeg ser på foto, leser om foto og tar bilder hver eneste dag.

Når han skal beskrive seg selv som fotograf er det flaksen og det gode blikket som trekkes frem.

- Jeg har alltid med meg et kamera, er oppmerksom på det som skjer rundt meg og ser etter motiver konstant.

Inspirasjon henter han fra fotobøker, utstillinger, musikk og andre fotografer. Fotografer som Morten Andersen, Blake Andrews og Todd Fisher. Anders Petersen, Ed Templeton og William Klein.

- Og så må jeg nevne Troy Holden som er skikkelig bra, Terje Abusdal har noen helt utrolige bilder og Andreas Smaaland er rå. Lee Friedlander kommer jeg alltid tilbake til.

Leica i premie
Som del av premien var et gavekort på proutstyr fra Japan Photo på 100.000 kroner. Det ble brukt på en Leica M Monochrom og noen nye objektiver.

- Det er et helt fantastisk kamera, nesten for fint. Det hadde jeg aldri hatt muligheten til å skaffe meg ellers, så det var en drøm som gikk i oppfyllelse.

I tillegg til nyanskaffelsen består kameraparken til Østebø av et Leica M6, et Contax T2 og tre Olympus Mju II

- Mju II bruker jeg masse, de er så greie å ha med seg. Ellers så har jeg et gammelt Polaroid Land-kamera og et Ricoh GRD2 som jeg bruker innimellom. Jeg har prøvd mye forskjellig, men har hoppet av utstyrskarusellen. Jeg hadde et Nikon D3s en gang, det var veldig bra, men helt umulig å ha med seg noe sted.

Pretty ugly åpner fredag 26. september og henger til og med 28. september. Utstillingen er produsert av Japan Photo.
Matias Østebø -
Matias Østebø
Matias Østebø -
Matias Østebø
Matias Østebø -
Matias Østebø
Matias Østebø -
Matias Østebø
Matias Østebø -
Matias Østebø
Matias Østebø -
Matias Østebø
Matias Østebø - Matias Østebø
Matias Østebø
Matias Østebø

Varsle Foto.no
Som innlogget kan du kommentere artikler.
Artikkelkommentarer
Patrick P.
Dette er totat uforståelig for meg, norsk samtidsfoto er noe av det grusomste jeg vet. Og hva er så dette for arbeid, ihvertfall ikke hva jeg kaller godt fotografisk arbeid, er jo bare noen s/hv bilder uten mål og mening. Eller så er det en mening som er alt for dyp for meg! Utrolig at noe slikt kommer videre i noe som helst!
27.9.2014
Eller kommenter via Facebook:
Åpne uskalert versjon i eget vindu